fredag 14. desember 2012

Hvor menneskelig er vi, egentlig?

Forskning viser at forskjellen i arvemateriale mellom oss og sjimpansen utgjør bare et par prosent. Forskjellen har imidlertid resultert i blant annet oppreist gange og større hjerne med tilhørende sterkere tenkekraft og høyere bevissthet. Vi er i stand til å vurdere våre egne handlinger og sette merkelapper på dem som god, ond, bra, dårlig etc. Det betyr at vi kan velge mellom ulike handlinger og ulik adferd.
I kampen om dominans og knappe ressurser oppstår det ofte konflikter og krig. Tilsvarende sammenstøt finner også sted i dyreverdenen. Men med vår fantasi og teknologi overgår vi dyra suverent i utspekulerte kampmetoder. Et par nyhetsklipp fra vår samtid kan illustrere dette:
 
- Behandlingen av unge har unektelig vært ubarmhjertig. Barn er blitt massakrert, ulovlig anholdt, mishandlet seksuelt, brukt i kamp, bortført, nektet skolegang og tilgang til krisehjelp.
- som et genialt trekk i krigføringa i tillegg til massevoldtekter, plasseres småunger sammen med soldatene på militære lastebiler i håp om at fienden ikke vil angripe...
 
Vi som gjerne forbinder menneskelighet med avsky for slike handlinger kan ikke lenger moralisere med grobunn i «forskjellen på oss og dem». Forskning viser at menneskehetens gener, genomet, varierer i så liten grad at det er meningsløst å dele verdens befolkning inn i ulike raser. Dermed blir også begrepet rasisme uten mening.
 
Byggematerialer kan som kjent settes sammen noe forskjellig slik at vi får ulike typer hus. På samme måte med arvematerialet, som for eksempel kan føre til forskjell i hudfarge. Hudfargen bestemmes av en genial, biologisk tilpasningsevne i forhold til ulike mengder av solstråling på jorda. Pigmentet i huden regulerer absorpsjonen av UV- stråler og derved produksjonen av det livsnødvendige D-vitaminet. Forskjellig hudfarge som årsak til diskriminering og undertrykking er forøvrig også et (u)menneskelig fenomen.
 
Hva gjør et menneske menneskelig?
Vi har idealer og retningslinjer til hjelp for å kunne tilstrebe høyverdig menneskelig adferd, nedfelt i religion og filosofi. Vi har menneskerettigheter som peker på forutsetninger for et menneskeverdig liv. Vi har alt av tanker og ord - og noen handlinger. Men store deler av våre sju milliarder lever fortsatt under forhold som stenger for utvikling av det spesifikt menneskelige.
 
Vi vet jo at betingelsene for utvikling av det menneskelige potensiale er forankret i slike fundamentale forhold som materiell trygghet, frihet fra politisk undertrykking og krig, tilgang på utdanning og samfunnsdeltagelse.
Alle ønsker vi en bedre verden for alle. Og vi vet hva som trengs.
Det er jo så såre enkelt, men dog så vanskelig!