Så lenge vi har eksistert har vi hatt evnen til å
vurdere fysiske størrelser, være seg avstand, tyngde eller
hastighet. Denne egenskapen ligger innbakt i våre gener og blir
perfeksjonert gjennom praksis, som for eksempel under jakt. Da
mennesket lærte seg å anskueliggjøre sine vurderinger, ble
matematikken født. Først primitiv som streker i sand til det
avanserte titallsystemet vi bruker i dag, over hele verden. Med
tall, symboler og enheter ble det mulig å kvantifisere virkeligheten
for derigjennom å vurdere kvaliteten. Skal, skal ikke? God, eller
dårlig?
Læring og perfeksjonering gjennom praksis har vært den
grunnleggende måten som mennesket har tilegnet seg kunnskap på opp
gjennom historia. Først i senere tid sperrer vi de nye generasjoner
inne i store bygninger, skjermet fra virkelighetens verden.
Skoler
kalles de. Praksis erstattes av teori beskrevet i bøker, der
virkeligheten symboliseres og simuleres. Siden matematikken er
forankret i virkelighetens verden, i naturen, blir det kunstig å
isolere den som et fag for seg.
Hva
er vitsen med matte?,
spør elevene. Og spørsmålet er absolutt berettiget! Elevene får jo ikke oppleve vitsen med matte i det
virkelig liv, være seg i butikk, i bank, på bondegård o.l. Et
byggeanlegg med heisekran og gravemaskin, for eksempel, dekker det
meste av pensumet i grunnskolens matematikk!
Alternativet er da å integrere matematikken i skolens
øvrige fag. Og det på en slik måte at det er tvingende nødvendig
å tilegne seg kunnskap i matte for å komme videre i de respektive
fag, være seg i samfunnsfag og naturfag eller i håndverk og
matlaging. Eksempelvis må statistikk læres i deler av
samfunnsfaget, naturfag krever kunnskap om funksjoner og
grunnleggende formler, algebra er nødvendig i håndverk og matlaging
osv.
Konklusjonen blir at matematikken gjennomsyrer våre liv i de aller fleste relasjoner. Da gis eleven i alle fall en mulighet til å forstå
vitsen, hvilket er den helt grunnleggende motivasjon for læring.
Med
matematikkens hjelp kan vi lage oss anskuelser og forskjellige perspektiver.
Eksempelvis ble det på nyhetene opplyst at vi kaster 377.000 tonn
spiselig
mat i året, her til lands. 70 % av dette matberget stammer fra våre
husholdninger, ca. 260.000 tonn, det vil si over 50 kilo på hver og
en av oss. La oss tømme maten på gressmatta til vår nasjonale
stadion, Ullevål. Hvor høyt gjerde trenger vi da?
Det
er rimelig å sette gjennomsnittlig tetthet til mat lik 1, det vil si tettheten til vann. Da får vi at 260.000 tonn tilsvarer et volum på 260.000
kubikkmeter. Hele gressmatta på Ullevål stadion har et areal på
8000 kvadratmeter. Formelen for volum er som kjent areal ganger
høyden, V = A*h. Siden alle formler er ligninger får vi h = V/A.
Da er det bare å dele;
h = 260.000 m3
/ 8000 m2
= 32,5
m.
Det vil si et gjerde på høyde med ei høyspentmast!
Eksemplet viser hvordan vi med matematikkens hjelp kan
kvantifisere, for derigjennom å kunne vurdere det kvalitative.
I dette tilfelle kvaliteten til det norske folk...
I dette tilfelle kvaliteten til det norske folk...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar