Det
går ikke an, har jeg tenkt. En alvorlig selvmotsigelse, har jeg
tenkt.
Ærru
dau så ærru dau, tenker jeg.
Men siden det ble aktuelt her jeg
befinner meg, så tok jeg det litt på alvor.
Det
viser seg at det er et gammelt, historisk kamprop. Det ble først
tatt i bruk i Frankrike på 1500 tallet, «Le roi est mort, vive le
roi». Med det menes at kongedømmet skal fortsette ved å innsette
en tronarving så fort som mulig.
Thailands
konge, Bhumibol Adulyadej Rama IX, døde 13. oktober 2016, 88 år
gammel. Han hadde da sittet som regent i 70 år og 127 dager. Da
blir man noe mer enn bare en konge, da blir man en personlig
institusjon i landet.
Kongens død utløste en landesorg som er helt
overveldende. Så hva var det med kong Bhumibol som gjorde at han
ble tilbedt som en halvgud?
Som
en habil jazzmusiker med flere opptredener i New Orleans ble han
hyllet som en dyktig artist. Som et moralsk imperativ ble han en
rettesnor for god oppførsel. Som utdannet agronom med en solid
økonomi kunne han bruke seg sjøl til folkets beste. Hvilket han
gjorde gjennom utvikling av landets jordbruk med moderne
dyrkingsmetoder og irrigasjonsanlegg.
«Kongen
er død, leve kongen» skulle vise seg å bli noe problematisk her i
«Smilets land». Sønnen, kronprins Maha Vajiralongkorn, ba om å
få utsette overtakelsen av tronen fordi han trengte mer tid til å
forberede seg.
Men
det er nok heller taktiske årsaker som ligger bak.
Maha
er nemlig kjent for å være en skikkelig playboy, en dyrker av
«piker, vin og sang». Mora hans, dronning Sirikit, har beklaget
offentlig sønnens utagerende festing med et ukjent antall kvinner.
«Rundbrenner» heter det på godt norsk. Tenk hvis vi hadde kalt
vår kronprins for «Haakon Rundbrenner». Da ville han garantert
fått større problemer med å bestige tronen enn å bestige damer.
Så det...
Heldigvis
har vår tids kongelige blitt fratatt konstitusjonell makt. Skulle
kongen utvikle diktatoriske tendenser så har han ingen mulighet for
å diktere sitt folk.
Allikevel
har kongehuset en funksjon, en symbolfunksjon. Jo mer folkelig de
kongelige oppfører seg, jo bedre blir de likt. Jo mer de makter å
vise den humane siden ved oss mennesker, jo mer verdifulle blir de.
Jeg
har to personlige kongeopplevelser med nikotin som fellesnevner.
Den
første var da kong Olav kom med tog til byen for å overvære NM på
skøyter.
Som modig/frekk tenåring gikk jeg fram og ønsket han
velkommen.
Kongen
smilte og tok meg i handa. At han hadde brungule fingre farget av
nikotin var som det skulle være på den tiden.
Mange
år senere var jeg i Thailand da det ble annonsert at kong Bhumibol
skulle holde en viktig tale på TV. Han dukket opp på skjermen med
en rykende sigarett i handa og tok et dypt drag. Det siste.
Deretter stumpet han røyken for godt og anmodet sine undersåtter om
å gjøre det samme. Og det gjorde de.
Kongemakt kalles det...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar