

At det er nødvendig å tilegne seg faglige faktakunnskaper er selvsagt.
Men fag inndelingen, norsk, matte, naturfag etc. blir kunstig og lite til nytte dersom ikke kunnskapene derfra settes inn i en helhet. En helhet som tilstreber å gi et speilbilde av det virkelige samfunnet som eksisterer utenfor skoleveggene.
Men hvem har dette overordnede ansvaret? Ansvaret for at de faglige kunnskapene anvendes på reelle problemer, oppgaver og løsninger som tilhører det virkelige liv? Den enkelte faglærer har det neppe, og har heller ikke forutsetningen for det.

Joda, formålsparagrafen har målsettinger. Det heter blant annet:
«Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong.»
For å kunne tilnærme seg en slik målsetting må pedagogen og skolen politiseres. Med det mener jeg at skolen må foreta en analyse av dagens samfunn og verdens virkelighet, for derigjennom å foreta et valg; skal vi beholde eller forandre? Dersom svaret er forandre, så blir utfordringen å definere hva vi skal forandre til. Først da, når målet er definert, kan man velge metoder og midler for å nå dit. Først da kan man bestemme det faglige innholdet, velge og vrake. Først da inngår pedagogikken i en helhetlig og meningsfull sammenheng. Da kan utfordringer som bærekraftig utvikling, krig/fred, U-land/I-land, klima/ressurser, fattig/rik etc. bli utdanningens fanebærere.
