Svarer du ja, er du faktisk en sjeldenhet i dette landet
viser en omfattende undersøkelse. Det norske folk er langt fra
lykkelig. Det er få som sier at de lever det gode liv, og de
tilhører heller ikke de rikeste blant oss. Flere hundre tusen
mennesker går på antidepressiver, også kalt lykkepiller.
Nå er det jo heller ikke sånn at vi er et ulykkelig folk. Men folk klager på at tiden ikke strekker til. De får ikke anledning til å gjøre det de egentlig har lyst til.
Norge ligge høyt oppe på lista over antall sjølmord.
Bak hvert sjølmord ligger det ti mislykkede forsøk. Men det mest
skremmende er økningen i sjølmord blant unge mennesker, blant barn
og ungdom. Hvorfor?
Hvorfor er ikke det norske folk mer lykkelig, vi som bor
i verdens beste land? Ja, vi har jo fått den utmerkelsen flere år
på rad. Vi har god økonomi, en sterk kjøpekraft, et høyt forbruk
og en velferdsstat som skal sørge for vår trygghet enten vi blir
syke, arbeidsledige eller gamle.
Det er velkjent at menneskets lykke ikke er
proporsjonalt med dets rikdom. Når et trygt materielt nivå er
etablert vil ikke økte inntekter garantere for økt glede og lykke.
Allikevel er de norske husholdninger nå belånt til
langt over pipa. Gjeldsbyrden øker mer enn inntekten og truer med å
undergrave hele den norske økonomien. Vi låner for å kjøpe mer
og forbruke mer. Fordi vi er så grådige? Nei, fordi vi er
hjernevasket til å tro at økt forbruk skaper økt lykke!
Nå er det jo heller ikke sånn at vi er et ulykkelig folk. Men folk klager på at tiden ikke strekker til. De får ikke anledning til å gjøre det de egentlig har lyst til.
Mange havner i den såkalte tidsklemma som fører til
mye stress.
Stress fører til fysisk og psykisk slitasje som igjen
krever inntak av beroligende midler, være seg alkohol eller kjemiske
stimuli, som igjen kan føre til ...
Og så er det alle bekymringene. Media dynger oss ned
med all verdens elendighet, og får oss til å tenke mer på en
dyster dommedag enn på en lys og forventningsfull morgendag.
Reklamen skaper idealer. Idealer om kropp, helse og
utseende. Og de idealene henger høyt. Så høyt at bare de
færreste makter å nå opp til dem. Reklamen skaper misnøye slik
at de lykkegjørende produkter blir solgt. Følelsen av
utilstrekkelighet undergraver behovet for mestring, og med det
glipper den lykkebringende tilstand av anerkjennelse. Gang på gang.
Avmakten griper rundt seg, spesielt hos de unge der særlig jenter
betaler den høyeste prisen med depresjoner og sjølmord. Psykolog
Svein Øverland sier det slik, - Grunnen til at ungdommer har det
fælt, er at samfunnet er fælt.
Permanent lykke er en illusjon. Å leve betyr fysiske
og psykiske påkjenninger. Totalt fravær av sorg og lidelse er det
bare døden som kan gi. Derimot kan vi føle på lykkestunder, de
som oppstår i vårt indre landskap.
De som er knyttet til den gode
handling, til den gode opplevelse med kjærligheten som drivkraft.
Har vi i vårt samfunn med overflod av ting og penger glemt å kjenne
etter hva lykke egentlig er? Evner vi ikke lenger å føle regnet? - eller blir vi
bare våte?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar