Noen ganger lurer jeg på hvordan drosjesjåførene fant
fram i gamle dager uten GPS, og uten mobiltelefon, for eksempel som
nå. GPS dama maser i ett sett, «sving venstre», «sving høyre»,
men jeg har jo ikke noe valg. Veien utover halvøya er smal og
kronglete, så dersom jeg ikke svinger vil jeg havne langt inn i
skauen eller langt ute i åker'n. Jeg trenger jo ikke å bli
forklart akkurat det, men jaggu fant ho fram, helt ytterst der alle
hyttene ligger.
Jeg blir bestandig lettet når jeg ser et menneske dukke
opp med en bestemt gange mot drosja som tegn på at jeg heldigvis har
funnet riktig adresse. Denne gangen en kraftig mann rundt de førti
iført shorts og kortermet skjorte. Han valgte passasjersetet foran
og utbrøt; hei, la meg komme meg vekk herfra, er sliten etter
guttetur med gamle studiekamerater fra BI. Vi har diskutert i tre
døgn, kunne han fortelle med et oppgitt smil.
Hva har dere
diskutert da, spurte jeg nysgjerrig. Er det din bil, spurte han
istedet. Nei, det er ikke det, jeg kjører bare taxi et par dager i
uka som en dårlig betalt hobby, måtte jeg innrømme. Han flirte og
sa at det var mange temaer de hadde diskutert som for eksempel
definisjonen på en kapitalist. En kapitalist må nemlig eie et
produksjonsmiddel, som for eksempel ei drosje, og i tillegg kjøpe
arbeidskrafta til et annet menneske, som for eksempel deg.
Drosjeeieren er altså ingen kapitalist når han kjører sjøl, men
han er det nå som du kjører for han. Er du enig, spurte han? Og
det var jeg jo, jeg er jo ikke helt grønn heller...
Siden han sjøl tilfredsstilte definisjonen på en
kapitalist som eier av en liten bedrift med 9 ansatte, dreide
samtalen seg om marked, konkurranse, kapital, lønninger etc.
Jeg forsto at de andre gutta på treffet var tydeligvis
ikke enig med min passasjer. Ikke rart han var ivrig etter å
overbevise meg om sitt syn på saken.
Du skjønner, doserte han, i dag har kapitalister et
spesielt stort ansvar i forhold til miljø, klima og ressurser. Men
siden vi er avhengig av å være konkurransedyktige i forhold til
markedsandeler, må vi ha like vilkår. Da kan ikke jeg av ideelle
årsaker endre mine produksjonsbetingelser til fordel for miljø og
klima dersom det innebærer konkurs.
Det forstår jeg også, og kom
til å tenke på at EU vil forby produksjonen av artikler med
engangsplast. Det sa jeg til han, og reaksjonen kom i form av
høylydt latter. Helt nødvendig og veldig bra, utbrøt han, men
herregud det er jo starten på planøkonomi, det som kapitalismen
skyr som pesten. Planøkonomi er jo kommunistisk, konstaterte han,
og fortsatte sin belæring. Du skjønner, folk flest vet ikke at
vårt velferdssamfunn er tuftet på kommunistiske idealer, alt fra
barnehager og grunnskole til trygde- og pensjonsordninger, fra
helsevesen til eldreomsorg etc.
Nå har jeg vært på guttetur med kapitalister som
sutrer og klager over lønnsutgiftene, fortsetter han, de forstår jo
ikke at de ansattes lønninger tilsvarer folks kjøpekraft. Den som
gjør det mulig å kjøpe kapitalistens produkter.
Henry Ford forsto
det; «Jeg betaler mine arbeidere så godt at de har råd til å
kjøpe den bilen som de sjøl lager».
Turen kunne vart mye lenger for min del for jeg bryter
gjerne sammen og tilstår at jeg digger kapitalister som har beholdt
vett og forstand, de som ikke er plaget med at vettet renner ut like
fort som pengene renner inn. Jeg trykket passasjerens hånd til
farvel, han skjønte nok sikkert at sjåføren var både takknemlig
og begeistret...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar