Det er en universell naturlov:
Energien er
konstant, den kan hverken oppstå eller forsvinne, den kan bare gå over i andre former!
Det kjennes nesten pinlig å minne om det, for er ikke
det elementær kunnskap på grunnskolenivå?
Men når man ser hvordan enkeltpersoner, bedrifter og
politikere bruker begrepet energi, gjerne krydret med begreper
som klima, miljø og bærekraft, så er det lov
å undres. Landets politiske ledelse er verst, de bruker begrepene
om hverandre i ei eneste stor røre!
Vi mennesker trenger energi for å holde oss i live,
samt skaffe krefter til arbeid. Energien henter vi fra karbonets
forbrenning tilført gjennom maten vi spiser, og som foregår ved en
temperatur på 37 grader med tilførsel av oksygen. Forbrenningen
avgir klimagassen karbondioksid.
Når karbonet forbrenner skjer det en kjemisk reaksjon
der karbonatomet med vekt 6 binder til seg to oksygenatomer hver med
vekt 8. Derfor veier CO2 molekylet 6+8+8 = 22. Forholdet mellom
karbon og karbondioksid blir da 6 : 22 = 1 : 3,67. 1 kg karbon avgir 3,67 kg karbondioksid under forbrenning.
Både bensin- og dieselmotoren avgir karbondioksid,
bensinmotor 2,32 kg/liter og dieselmotor 2,66 kg/liter. Men siden
virkningsgraden er forskjellig, bensinmotor 25 prosent og dieselmotor
40 prosent, vil dieselbilen kunne kjøre
40 : 25 = 1,6 ganger lengre
enn bensinbilen på samme mengde drivstoff, hvilket gir mindre
utslipp per kilometer. (bensin og diesel inneholder 86
prosent rent karbon, bensin har tetthet 0,74 kg/liter og diesel 0,84
kg/liter).
Jeg kjører hybridbil av hensyn til miljø og klima,
sier den stolte bileier. Hybrid betyr en veksling mellom
forbrenningsmotor og elektrisk motor med batteripakke.
Men hvordan blir batteriene ladet, tilført energi?
Under kjøring må nødvendigvis batteriene lades med en generator drevet
av bilens bensin- eller dieselmotor.
Da krever motoren mer energi, mer drivstoff, mer utslipp
av CO2.
Jeg kjører elbil av hensyn til miljø og klima, sier
den stolte bileier (eller på grunn av å slippe bompenger og
avgifter...).
Ja, elbilen er mer miljøvennlig enn «fossilbilen» i
drift, dersom batteripakken lades med elektrisk energi fra hundre
prosent fornybare energikilder. Men hvor i verden lar det seg
gjøre?
Og hva med klima?
Moderne
batterier være seg i mobiltelefoner eller i elbilens batteripakke
består av LiNiCoAlO2-kjemi,
der litium er bærende ressurs. En ressurs som er begrenset og svært
energikrevende å fremstille være seg fra saltsjøer i Chile eller
fra gruvene i Australia. Begge metoder medfører enorme
naturinngrep med ødeleggelse av miljøet for all framtid.
Eksempelvis
vil en Tesla elbil kreve 14,8 kg litium i sin batteripakke som rekker
321 km, inkludert strøm til bilens lys og klimaanlegg.
Det
tyske «Karlsruher Institut für Technik», har med sine beregninger
kommet fram til at elbilen i snitt avgir 1,6 ganger mer klimagasser
enn en forbrenningsmotor, når hele produksjonskjeden legges til
grunn.
Men hvorfor nekter
regjeringas Klima- og miljødepartement med statsråd Ola Elvestuen
(V) å legge fram et helhetlig energiregnskap for produksjonen av
elbilens batterier? Og det til tross for utallige henvendelser fra
enkeltpersoner, medier og organisasjoner.
Hvorfor?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar