Og det har jeg vel til felles med de fleste pattedyr der
kroppstemperaturen ligger i intervallet mellom 37 og 39 grader.
Fugler derimot har en høyere forbrenningstemperatur, varierende
mellom 40 og 44 grader.
De kaldblodige dyra som amfibier og øgler har en
kroppstemperatur som er omtrent lik omgivelsene. De er derfor veldig
aktive i varmt vær, men sover godt når det blir kaldt. Da er
forbrenningen på et lavmål.
Alt som lever trenger energi for å kunne opprettholde
livet sitt. Dyra henter energien i form av mat. Næringen brytes
ned i fordøyelsessystemet til små molekyler som kalles glukose.
Glukosen transporteres med blodet rundt i kroppen og forsyner alle
kroppens celler med energi. Glukosen er som kjent et stoff som også
kalles druesukker og som produseres av de grønne bladene i
fotosyntesen. Men energien må omsettes til en livskraft. Det
gjøres i cellas kraftverk, de små organeller som kalles
mitokondrier. Der skjer forbrenningen, også kalt ånding, ved
hjelp av gassen oksygen som individet henter fra lufta ved hjelp
av lunger, gjeller, trakeer o.l.
Sånn sett er plantene helt suverene. Plantecella har
nemlig begge deler, både klorofyll som produserer glukose og
oksygen, samt mitokondrier som forbrenner glukosen sammen med
oksygen. Når det blir mørkt fungerer jo ikke fotosyntesen. Da må
planten gå over til samme type forbrenning som hos oss. Den henter
energien fra sitt eget lager av glukose, og oksygen gjennom spaltene
på undersiden av bladet.
Skal vi våge å spørre hvem som trenger hvem?
Svaret gir seg sjøl, plantene trenger ikke oss, men vi
og alle andre livsformer er helt avhengig av de grønne blader med
klorofyll!
I bilens forbrenningsmotor omsettes energien ved
temperaturer over 1600 grader Celsius.
All forbrenning avgir karbondioksid. Vi puster gassen
ut gjennom lungene våre, forbrenningmotoren gjennom eksosen. Den
enorme forskjellen ligger i at dyr og planter har utviklet en balanse
mellom fotosyntese og ånding/forbrenning, mens forbrenningsmotoren
henter sin energi fra millioner år gammelt plante- og dyremateriale,
olje og gass foredlet til bensin og diesel.
Sånn sett blir
atmosfæren tilført store mengder CO2 på en «kunstig
måte».
Siden det norske oljeeventyret startet på 1970 tallet
har det blitt utvunnet enorme mengder olje og gass, hvilket har gjort
Norge søkkrik.
Men det betyr også at Norge har bidratt til den
alvorlige økningen i atmosfærens CO2 innhold som nå
utgjør en trussel mot planetens økosystemer, miljø og klima.
Sett på den bakgrunn er det uforståelig at landets
ledelse legger mer matjord under asfalt for å prioritere
privatbilisme og tungtransport.
Den samme regjeringa åpner også for utvidet olje- og
gassutvinning i verdens mest sårbare strøk, nord i Barentshavet.
På toppen av det hele kalles det lønnsomt!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar