fredag 16. januar 2015

Kamerat Muslim er forbanna!

(Denne bloggen har aldersgrense 92 år på grunn av sterkt blasfemisk innhold)
 
Said smeller håndflata i bordet: - Jeg er villig til å dø for ytringsfriheten, inkludert satiriske tegninger av profeten, jeg er motstander av vold og terror, men...
Men hva da?, spør jeg.
Han ser nærmest foraktelig på meg, - du er jo hedning, du forstår jo ikke engang innholdet i satiren! Han har jo forsåvidt rett i det, jeg er noget treig på det området, uten at det gir meg store komplekser av den grunn...
 
- Hvorfor driver ikke Vestens media harselas og satire med sin egen religion?, spør Said. - Profeten Muhammed er for en muslim like hellig som Jesus for en kristen. Dessuten driver et helt folk blasfemi mot sin egen religion både i jula og i påsken, påstår Said. Hvordan det?, spør jeg.
 
- Jula er en religiøs høytid som skal feires i forhold til Jesu fødsel. Men i stedet løper dere som gærninger rundt i butikker og kappes om hvem som kjøper mest til hvem. 

Og for å bevise hvor vellykkede og pengesterke dere er i kjøpekraft, må dere sette nye rekorder hvert år i antall milliarder kroner. Dersom jeg kunne tegne skulle jeg ha gitt ut et satireblad. Der skulle Jesus i Bergprekenen, med ei nisselue på hodet, få saliggjøre handelsstanden!
 
Og påsken?, undrer jeg.
- Spørreundersøkelser viser at flertallet av det norske folk vet ikke hva påske betyr. Særlig unge mennesker er helt på jordet når det gjelder deres egen religion. De fleste svarer at påsken kanskje har noe med Jesus å gjøre. At han ble født da, eller døde da, eller noe sånt, lissom...
Mitt satireblad ville ha tegnet Jesus fiks ferdig hoppende ut av et påskeegg. Gjerne med neven full av dollar til glede for alle kremmerne her i landet! (Said er på hugget nå).
 
- Deres kjærlighets symbol er et menneske spikret fast til et trekors. Vår profet syntes det rett og slett var motbydelig! Og dere har bønneritualer som symboliserer kannibalisme, «dette er mitt legeme, dette er mitt blod». 
Allahu Akbar!
 
- På toppen av det hele dyrker dere en profet som om han er en gud, fortsetter Said, og det på grunn av ei dame som ble gravid uten samleie med en mann.
- Hun opplevde altså den historisk biologiske sensasjon å bli befruktet av en ånd, en hellig sådan. Sannheten er vel heller at jomfru Maria ikke likte menn. 
Kanskje hun var lesbisk, hvilket måtte holdes skjult på den tiden. 
Men Josef hadde nok lurt seg innpå ho allikevel, kanskje nettopp i stallen. Mitt satireblad ville ha tegnet jomfrua med en dildo i handa, som en flott julegave! Said ler triumferende. 
 
Ja, ja, tenker jeg, hva skal man si? Det frie ord, media, ytringsfriheten, den fjerde statsmakt. Makt kan jo også føre til maktmisbruk. Jeg mener, er det nødvendig å lage satire uten mål og mening, men bare for å såre og provosere?
Selv en hedning synes forsåvidt det er greit at kamerat Said er en dårlig tegner...

 

Ingen kommentarer: