søndag 25. januar 2009

Vi trenger et "FLUENS ÅR"!

26. januar starter feiringen av det kinesiske nyttår, offisielt, noen må jo alltid tjuvstarte hvilket vi fikk erfare i natt. Det smalt rundt hushjørnene her så skulle tro det var væpna revolusjon. For det kinesiske nyttåret feires over hele verden, av den gode grunn at det er kinesere over hele verden.... Foruten Kina sjøl er Korea, Vietnam, Thailand og Cambodia store markører av det kinesiske nyttår som i år er År 4706 i følge den kinesiske kalender, (hvis jeg nå skriver meg helt bort så skyldes det altså ei flue..), og vil stå under oksens tegn. Kineserne har jo 12 dyr som hver skal betegne det nye årets egenskaper og skjebne. I fjor var det rottas år..., og før der hundens år?, jeg husker ikke helt, men alle blir de spist. De eter alt! Det samme her i Thailand. (Jeg holder altså på å bli sprute, hakke gal av ei flue som i timevis driver og kiler meg på venstre overarm mens jeg skriver. Jeg slår og slår med høyra, men får ikke knerta det hæsjens insektet!) Jeg har lest en gang at myggen på Finnmarksvidda kan ta livet av et reinsdyr, de stresser det rett og slett i hjel.., jeg kjenner den samme angsten her og nå. Jeg vet at flua har fasettøyne og observerer bevegelser i en 180 graders vinkel, men denne her er i tillegg super intelligent! Det må den være siden hun? klarer å slippe unna til tross for alle mine knep som å slå med en stor papirrull, fange den med et glass, lokke den med sukker på bordet.., akkurat nå sitter hun? på kaffekoppen min og glaner meg rett i ansiktet. Jeg synes også jeg kan se antydningen til et sadistisk smil... Hvor var jeg?
Jo, her i Thailand feirer de Nytt År tre ganger i løpet av et år, først det vestlige 31. desember, så det kinesiske hvis dato varierer og så sitt eget nyttår, Songkran 12. april. (Folk som passerer forbi på gata ser litt engstelig på meg her jeg sitter på terrassen og skriver..., de ser jo ikke flua, bare min høyre arm som regelmessig klapper til min venstre overarm. Han har alvorlige spasmer stakkar, tenker de vel...). Ikke alle har hund eller omgir seg med rotter eller okser eller slanger...., men alle omgir seg med fluer. Hvert bidige menneske på denne planeten har erfaring med plageånden flue. Så ville det ikke være naturlig å opprette et «Fluens År»? Om de også kan spises? Svaret er ja! Men først kan jeg forsikre om at hund smaker godt! Vi satt ved bredden av en innsjø da to menn og ei dame kom gående sammen med en svinsende glad hund på størrelse med en elghund. Et kjapt hugg i hodet med ei slakteøks og hunden var død, blodet ble tappet, hunden ble flådd, kroppen partert, kjøttet marinert. Noen timer senere hadde vi strandparty på grillet hund, og den smakte utmerket! Nei, vi spiser ikke fluene som fluer, men plukker dem i metamorfosens andre fase, altså som pupper, det samme med sommerfugler..., grilla, salte fluepupper er helt ok.
Hvorfor jeg forteller dette?
Tja, kanskje fordi kona mi er fra Thailand og at hun er født i År 2500.., at vi er litt forskjellig i kultur, religion og tidsregning rundt omkring på planeten vår, og at vi i vår tid kan oppleve hverandre! Tenk å trist det hadde vært dersom Thailands hovedrett var kjøttkaker i brun saus... Nok er nok, jeg orker ikke mer! Jeg tar scooteren og råkjører ned på beachen og stuper i havet, det tar bare fem minutter. Men dersom jeg kjører meg ihjel eller drukner, så er altså årsaken ei lita flues legems irritasjon med døden til følge!

Ingen kommentarer: