Klimapolitikken utformes
av den blåblå regjeringa, sammensatt av Høyre og Fr.P med støtte
av Arbeiderpartiet. Venstre og Kr.F henger seg på så godt de kan.
Denne politiske ledelsen har valgt to satsingsområder for å
bekjempe utslipp av klimagasser. Den ene er satsing på elbiler og
den andre på biodrivstoff.
Er elbilen klimavennlig?
En fersk rapport fra Svenska Miljöinstitutet gir oss svaret:
En fersk rapport fra Svenska Miljöinstitutet gir oss svaret:
Det går med 20 fat olje =
3180 liter og rundt 200.000 liter vann for å produsere 1 stk.
lettere personbil – uten batterier.
Produksjonen av batterier
er svært energikrevende. Som et eksempel vil et Tesla batteri på
100 kWh avgi 15-20 tonn av klimagassen karbondioksid, CO2.
En Mercedes E 220d slipper
ut 102 gram karbonoksid per kilometer, hvilket betyr at den kan kjøre
mellom 15- og 19.000 mil før den når samme mengde CO2
utslipp som det et 100 kWh batteri avgir under produksjonen.
Ladingen av batteriene til
en elbil krever ideelt sett en strøm som er produsert av ren
fornybar energi. Men finnes den? Svaret er et brutalt NEI!
Norge mikser strøm med det europeiske strømnettet. NVE har beregnet at 75 prosent av norsk strøm er produsert med fossilt brensel og atomkraftverk.
Norge mikser strøm med det europeiske strømnettet. NVE har beregnet at 75 prosent av norsk strøm er produsert med fossilt brensel og atomkraftverk.
Privatbilismen øker for
hvert år og regjeringa svarer med å bygge flere motorveier til
plass for flere biler, samtidig som regjeringa påstår at elbilen er
klimavennlig.
Med andre ord ren løgn!
Regjeringa vil øke
innblanding av biodrivstoff i diesel og bensin med opp til 20 prosent
i 2020. Arbeiderpartiet
krever 40 prosent innen 2030.
Biodrivstoff utvinnes av
planter. Bioetanol framstilles av sukker og stivelse med planter som
sukkerrør, mais, korn, poteter. Biodiesel framstilles av plantefett
fra raps, soya, palmeolje. Biodrivstoff er med andre ord mat som
brukes til å drive bilene våre i stedet for å mette den milliarden
som lider av sult og underernæring. Når den rike delen av verden
etterspør biodrivstoff øker prisene på matvarer, og de fattigste
får enda mindre råd til mat. Det er kriminelt!
Men er produksjonen av
biodrivstoff klimavennlig? Svaret er nei fordi vinninga går opp i
spinninga. Stikkord er brenning og hugging av skog for plass til nye
plantasjer, gjødsel og plantevernmidler, traktorer og lastebiler,
raffinering, transport etc.
Bare i USA dyrkes nå 40
prosent av all mais, hvete og soyabønner til biodrivstoff på et
areal som er like stort som Norge. Det er allikevel palmeoljen som
er mest effektiv som biodrivstoff og som dermed gir størst profitt.
Palmeplantasjene i Indonesia har allerede forvandlet regnskogen til
en total økologisk katastrofe.
Enten er landets politiske
ledelse mindre begavet og kan unnskyldes siden de er folkevalgt.
Eller så er de noen løgnaktige kriminelle som fører folket bak
lyset. De klamrer seg til et økonomisk system som krever vekst for
enhver pris. Og prisen kjenner vi allerede i dag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar