Internett er et fantastisk verktøy for innhenting av
kunnskap og informasjon om det aller meste. Det hagler med
forskningsrapporter, dokumenter og scenarier. Vi får blant annet
vite at stadig flere brønner for konvensjonell utvinning av olje og
gass går tørre, samtidig som verdens behov for fossile brensler
øker. Så det er ikke for moro skyld at oljeselskapene nå borer på
flere tusen meters havdyp eller snur opp ned på jordskorpa for å
finne tjæresand og oljeskifer for fracking. Regjeringas fredning av
Lofoten, Vesterålen og Senja for oljeboring må ses som ren
symbolpolitikk. Enten blir området åpnet frivillig om noen år,
eller så blir det ranet av en desperat verden på jakt etter energi
som krever «olje for fisk».
Transportsektoren står for over halvparten av
oljesluket med privatbilismen som den størst voksende andelen. I
dag ruller det nesten en milliard biler i hele verden der
biltettheten er størst her i Vesten. Kina og India, sammen med en
rekke andre land i Asia og Afrika, har en erklært målsetting som
går ut på å nå samme mobile frihet som i Europa innen 2040. Så
innen den tid er kanskje verdens bilpark det tredobbelte av i dag.
Produksjonen av biler krever enorme mengder ressurser av
rent vann, olje, mineraler, plast og metaller. Dessuten avgir
produksjonen til en vanlig personbil rundt 6 tonn av klimagassen
karbondioksid. Det største batteriet til en Tesla elbil tilfører
atmosfæren 20 tonn karbondioksid! Allikevel fører regjeringa en
avgiftspolitikk som skal stimulere folk til å vrake fullt brukbare
biler til fordel for å kjøpe nye. I 2017 ble det solgt 158.600 nye
personbiler her i landet, hvorav 33080 elbiler. Bruk og produksjon
av denne nye bilparken tilførte atmosfæren nær 2 millioner TONN
klimagasser. Og det er kun personbiler i løpet av ett år.
Regjeringa kaller det klimapolitikk!
Biodrivstoff er alkohol fremstilt av våre mest
proteinrike matplanter som gjennom fotosyntesen absorberer
karbondioksid, CO2, og avgir oksygen, O2.
Fotosyntesen krever lys, så når det er mørkt ånder plantene på
samme måte som vi gjør, de forbruker O2 og avgir CO2.
Noe av karbonet blir bundet i planten under veksten, men gjødsling,
høsting, transport, raffinering er alle faktorer som slipper ut
store mengder klimagasser. For energibæreren mais, som beslaglegger
40 prosent av landbruket i USA, går det med 29 prosent mer energi i
produksjonen av etanol enn hva den avgir ved forbrenning. Den store
etterspørselen for biodrivstoff presser selvsagt prisene opp, noe
som de fattigste her på jorda får slite med. Kornet som brukes til
å fylle en bensintank på 100 liter er nok til å brødfø en person
i et helt år. Allikevel vil regjeringa øke innblandingen av
biodrivstoff til 40 prosent og kaller det samtidig for god
klimapolitikk!
Kanskje
regjeringa venter på noen teknologiske mirakler som skal fikse hele
klimaproblemet? I så fall kan de jo bare se til Mongstad med sin
CO2
fangst
på 78.000 tonn i året, det som kalles dråpen i havet. Der
konklusjonen er at «vinninga går opp i spinninga» med enormt høye
driftsutgifter.
Til
tross for «det grønne Venstre» sin inntreden i regjeringa blir
politikken like blåblå, like kunnskapsløs og like hjelpeløs. Den
er fortsatt dømt til å fortrenge vett og forstand til fordel for
økonomisk vekst og profitt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar