Nå skal jeg vokte meg vel for å kritisere mannen eller
tillegge han egenskaper som fremmedfrykt og islamofobi. Han har sjøl
advart om at slike beskyldninger gjør han syk med diagnosen dype
depresjoner, ja tilogmed epilepsi.
Nei, jeg skal tillegge T-B den menneskelige egenskap som
er nedarvet i våre gener, nemlig den positive egoismen. Den som
gjennom generasjoners erfaringskunnskap sier at det er lurt å hjelpe
et menneske i nød, fordi en sjøl ønsker hjelp i en eventuell
nødstilt situasjon.
Det er vel denne type egoisme som har formet «Den
gyldne regel», den som vi finner i alle slags kulturer og
religioner. Som en kristen mann kjenner Tybring-Gjedde garantert til
den kristne varianten; «Du skal elske din neste som deg sjøl».
Det er naturlig å spørre hvor streng skal
innvandringspolitikken være?
De som ikke er i nød, men som allikevel
banker på vår dør, skal ikke slippes inn. Er det en rimelig grad
av strenghet?
Men det er også grader av det å være i nød. Det kan
være på grunn av sult, krig, seksuell legning, politisk
tilhørighet, religiøs forfølgelse etc.
Heldigvis har Norge signert Flyktningkonvensjonen
vedtatt av FN 28. juli 1951 hvor det går klart fram hvem som har
krav på flyktningstatus. Allikevel avviser Norge flere tusen
mennesker som er på flukt fra krig, men som ikke har papirene i
orden.
De vil bare ikke dø. Blant dem Saida: «Det siste jeg
så var mannen min og vår yngste datter skutt og drept, liggende i
ruinene til hjemmet vårt».
Det er fristende å spørre hvilken
diagnose bærer hun på, og hvor strengt skal hun behandles?
Det er heller ikke enkelt å forvalte rettferdigheten.
Definisjonen av rettferd ble diskutert allerede av oldtidens greske
filosofer, en diskusjon som pågår den dag i dag. Men noen
retningslinjer skiller seg ut med begreper som solidaritet og likeverd, begreper som er forankret i den politisk/faglige
venstresiden i det politiske landskap. Siden T-G tilhører den
diametralt motsatte siden vil det være mer naturlig for han å la
seg inspirere av «Den guddommelige kardinaldyden» som sier at
rettferdigheten må hvile på tro, håp og kjærlighet.
Rettferdighet skal med andre ord sikre at mennesker behandles humant
og i overensstemmelse med moralske prinsipper.
Teori og praksis er to forskjellige ting, heter det.
Når T-G og hans regjering tvinger unger til å returnere tilbake til
sitt krigsherjede land, unger som er integrert i Norge og som ikke
lenger kjenner sitt opprinnelsesland, så kaller «folk flest» en
slik avgjørelse for urettferdig, rå og brutal. Og det til tross
for Tybring-Gjeddes påstand om at de vil hjelpe flest mulige
mennesker i nød. Flest mulig bestemmes jo av landets politiske styre og
dets ressurser, der Norge som verdens rikeste ligger best an, men.
Men på tross av det vil Tybring-Gjedde ikke åpne døra og
ønske de nødstilte velkommen hjem til oss!
Hvorfor det?
Hvorfor det?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar