fredag 31. mai 2019

Hvordan formes mitt VERDENSBILDE?

Vi har jo et bilde i hodet vårt av hvordan verden fungerer, hvem som er snille og hvem som er slemme, hvem som er rike og hvem som er fattige etc. Vi er programmert med en input fra våre foreldres oppdragelse, fra skolens dannelse, fra miljø og klassetilhørighet. Vi bombarderes med daglige nyheter, ofte motstridende, som krever vurdering og kritisk sans. For vi har vel aldri helt kunnet stole på at «det er sant fordi det sto i avisa»?
Vår output kommer til syne i samtaler og diskusjoner, i holdninger og politisk tilhørighet.

Schibsted Media Group er et internasjonalt mediekonsern med 8000 ansatte. Schibsted Norge AS eier avisene VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad. Andre store medieeiere i Norge er Bonnier AB, Modern Times Group, Egmont, Aller Holding og Polaris. Selskapene er børsnoterte og drives etter vanlige bedriftsøkonomiske lover, underlagt markedets tilbud/etterspørsel med krav til profitt.

Det er lov å spørre; Blir avisenes redaktører påvirket av eierskapet? Og svaret blir; Man må være bra naiv for å kunne svare nei!
Det verste eksemplet jeg har kommet over er VG med politisk redaktør Hanne Skartveit. Hun konsekvent opphøyer USA til en stat med englevinger, mens andre, spesielt Russland og Kina, tilhører Det ondes rike. Hun fører i pennen så alvorlige feil og mangler på kritisk journalistikk, at hun risikerer å bli oppfattet som mindre begavet.
Tror hun at VGs lesere har bare VG som nyhetskilde? Tror hun at vi «folk flest» ikke kan hente informasjon fra andre kilder? Vi har da Internett! Og på Internett kan vi finne gravende, kritisk journalistikk. Det er bare å «google» (men kanskje noen forveksler det med bare å «gurgle»?).

Jeg har faktisk skrevet til Hanne og spurt om hun kan sette på førstesiden i VG disse nyhetene som hun finner på:

* https://thegrayzone.com/wp-content/uploads/2019/05/US-Department-of-State-Venezuela-actions.pdf
* https://jsou.libguides.com/ld.php?content_id=48094050
* https://www.rand.org/pubs/research_briefs/RB10014.html
Jeg har ikke fått noe svar hittil...:)

I USA er det seks medieselskaper som eier over 90 prosent av mediene. Selskapene eies av de samme finanskapitalistene som eier de sju største bankene, de fleste dagligvare gigantene og som dominerer hele USAs våpenindustri.

Da forstår vi hva som ligger i begrepet The military-industrial complex, og den egentlige årsaken til USAs kontinuerlige krigføring over hele verden. Mediene deres sørger for å hjernevaske folk med «fake news» og røverhistorier som skal få oss til å godta nye krigshandlinger.

Mye tyder imidlertid på at stadig flere våkne og uredde mennesker, også i USA, stikker hull på alle disse oppkonstruerte fortellinger som preger mainstream medienes førstesider. 
Og det er svært viktig av en enkel grunn; USAs kriger dreper mennesker, millioner av mennesker i alle aldre.
Konklusjonen blir: Det er ingen skam å justere sitt eget verdensbilde!

Ingen kommentarer: