Ja,
det er jo også en måte å gjøre det på.
En annen måte er å
klype seg sjøl i armen for å konstatere at jo, jeg eksisterer, jeg
er tilstede i tilværelsen.
Men
den franske filosof og matematiker (1596-1650), René Descartes,
tvilte også på den metoden for å finne en klar og sikker
begrunnelse for sin egen eksistens. Descartes tvilte på alle sine
sanser, han tvilte på om han var i våken tilstand eller i en
drømmeverden. Han tvilte på slike matematiske sannheter som at 2+2
= 4, og til slutt tvilte han på sin egen eksistens.
Men, fant han
ut, tvilen er jo et resultat av å kunne tenke;
Jeg tenker, ergo er jeg! -
som skrevet på latin ble den grunnleggende tese i sin filosofi;
Cogito,
ergo sum!
Descartes
regnes som den moderne filosofiens grunnlegger med sin dualisme,
det vil si en todeling av tilværelsen i ånd
og legeme, sjel og kropp, subjekt og objekt.
Han mente tilogmed å ha funnet sjelens sete der hvor bevisstheten
blir formet. Det er en liten kjertel øverst i hjernen som han kalte
«Glandula Pinealis», bedre kjent i dag som hormonkjertelen
«Hypofysen».
Og
selvsagt i en tid da kjerka med sin kristendom gjennomsyret folks
hverdagsliv, fungerte «Glandula Pinealis» som ei antenne med
direkte kontakt til Fadervår i himmelen, en form for «hot line».
Descartes
levde i en tid da føydalismen gradvis måtte vike for
industrialiseringas tidsalder med framveksten av en ny type økonomisk
system som ble kalt Kapitalisme.
I
følge Descartes sin filosofi var det kun mennesker som hadde sjel og
dermed bevissthet. Alle andre livsformer besto av følelsesløse og
sjelløse skapninger som sammen med naturen forøvrig var skapt for å
bli brukt, forbrukt - og misbrukt av oss mennesker.
Og kapitalismens
umettelige krav til profitt og økonomisk vekst skulle snart løfte levestandarden til millioner av mennesker, men med store og
destruktive inngrep i planetens økosystemer. Kapitalismen hadde
ryggdekning i Descartes sin filosofi. Dualismen og kapitalismen
passet sammen som hånd i hanske og skulle danne grunnlaget for en ny
type kultur, kjent som den Vestlige.
Den
jorda som kosmonauten Jurij Gagarin betraktet fra sitt romfartøy
i1961 er ikke den samme som i dag. Jordoverflaten er blitt så til
de grader forandret av oss mennesker at vår tidsalder har resultert
i et eget navn;
Antropocen
= Menneskets tidsalder.
I
vår tid har det moderne menneske byttet ut «hot line» til Vårherre
med moderne massemedier som gir oss daglige tilstandsrapporter om
hvordan det står til med oss sjøl og planeten vår.
Gradvis
fortrenger vi den dualistiske tenkemåte som betrakter naturen som et
objekt, som «en ting» og erstatter den med et helhetlig syn på
tilværelsen. Konsekvensen blir at ved å ødelegge planetens natursystemer, så truer vi samtidig vår egen eksistens.
Vi
innser med andre ord at vi er natur!
På
Descartes sin tid var menneskets «verden» begrenset til den bygda
eller byen de bodde i.
I
vår tid derimot blir vi stadig mer bevisste på oss sjøl som
verdensborgere med det ansvaret som følger med.
Og i det ligger
håpet!
6 kommentarer:
Ser i en av dine eldre at du oppgir Eggholm til å være 63 fot lang. Den var 57 fot. Og hadde ikke Diesel-motor. Men en 40 Hk Wichman glødehodemotor(delvis feilaktig kalt semidiesel) på den tiden. Dette kan du finne hvis du søker i gamle fiskeriregistre for Finnark og senere Troms. Lengden kommer ikke ordentlig fram før en ser den i meter, så kan en regne om til fot. Du virker til å være en selvbestaltet besserwisser slik at dette burde vært rett fra begynnelsen.
OK, muligens du har rett i forhold til lengden, men tviler på det uten bevis. Motoren var en 75 hester Wichman som vi startet med et spett i svinghjulet for å dra det rundt, så fabrikkskiltet på motoren leste jeg hver gang! Du trenger da ikke være anonym, fint om du kjenner til båten og hvem som var skipper?
Hvis du søker på " Register over merkepliktige norske fiskefarkoster 1966" og tar opp Finnmark og Hasvik, så ser du nr 235. Mk Eggholm har Wichman fra 1948, 40 Hk. Lengden er feil. Mulig den ikke er rettet etter den ble forlenget.
Nei, jeg finner den ikke, lista går jo bare til 135. Men hvis jeg ikke husker feil så var båten eid av rederiet Gamst og registrert i Tromsø, med Rolf Andersen som skipper.
Hei! De flyttet til Tromsø fra Børfjord på slutten av 60-tallet. I 1971 er den registrert i Tromsø, med T505T. I 1978 er motor oppgitt til byggeår 1931 og 40 HK. Og båt bygget i 1916. Tror det nærmer seg sannheten. Den er da målt opp i metert til 17,4. Som er 57 fot. Det de alltid sa at den var.
OK, men jeg var ombord i 1971 med Rolf Andersen som skipper...:)
Legg inn en kommentar