Produsenten
av Volkswagen, VAG, har beregnet mengde utslipp av klimagassen CO2
under produksjonen
av modellen Golf. Det viser seg at en Golf elbil avgir dobbelt
så mye karbondioksid i forhold til produksjonen av en Golf
bensin/diesel; 11,1 tonn for elbilen og 5,6 tonn for bensin/diesel.
Bortsett
fra hjulenes svevestøv er imidlertid elbilen mer miljøvennlig,
den lager mindre støy og slipper ikke ut de helseskadelige NOX
partikler.
Men
i forhold til klimaet
er den norske subsidierte elbil politikken uten virkning og mening.
I følge regjeringa tilsvarer 1 kilowatt-time elektrisk energi i
Norge (norsk mix) 50 g CO2 og i EU (europeisk mix) 560 g/kWh.
Elbilen i Golf størrelse trekker 2 kWh pr mil. Elbilen er således
heller ikke fri for utslipp under bruk.
Siden elbilen har rett til å bruke kollektivfeltet,
skaper de kø og forsinker kollektivtrafikken. Det mest lønnsomme i
så måte er selvsagt å få matpakkekjørerne inn på bane og buss,
dersom lønnsomheten skal måles opp mot en effektiv klimapolitikk.
Fortsatt representerer privatbilismen med
forbrenningsmotorer den største trusselen mot miljø og klima.
Utslippene fra den sektoren har økt med 25% de siste 20 åra.
Regjeringa legger opp til en fortsatt økning i antall personbiler
med høyere fartsgrenser samt stimulerer til hurtigere omsetning av
bilparken. Men i forhold til klimaproblemet ligger lønnsomheten i å
fase ut produksjonskostnadene ved å produsere biler med lengst mulig
levetid.
Et gammelt ordtak sier «På kjøretøyet skal godtfolk
kjennes». I vår tid er det riktigere å si «På søppelet skal
rikfolk kjennes».
For førti år siden, i 1974, kastet hver
nordmann i gjennomsnitt 174 kg søppel i løpet av et år. I dag
passerer vi 430 kg/innbygger, en økning på 247 %! I stedet for å
stimulere til økt forbruk med tilhørende høyere søppelberg burde
vi gå motsatt vei, nemlig satse på omfordeling og inntektsutjevning
med krav til lengst mulig levetid for våre produkter, være seg klær
og sko, leketøy og biler. Det vil være lønnsomt i forhold til
miljøforringelse, økologisk fotavtrykk og trusselen fra
klimaendringer.
Men vi henger i stroppen og gjør det som
lønner seg for å bli enda rikere. Nei,
det er ingen grunn til å moralisere over det, fordi vi lever i et
samfunn med en politisk økonomisk motor som drives av
tut og kjør, bruk og kast.
«Stopp verden, jeg vil av» er lettere sagt enn gjort,
selv om vi vet at kvantiteten, mengde og volum, bestemmer kvaliteten.
Erfaringskunnskapen sier at for lite eller for mye er like gæli.
Så innerst inne vet alle og enhver hva som lønner seg.
Vi
vet også at det gode liv kan utmerket leves uavhengig av materiell
rikdom med et skyhøyt forbruk. I så måte har vi kanskje noe å
lære av Bhutan, det lille buddhistiske landet mellom Kina og India,
det som har byttet ut BNP, Brutto Nasjonal
Produkt, med
BNL, Brutto Nasjonal
Lykke, som
mål på befolkningens gode liv?
1 kommentar:
Bra at noen setter fokus på utslipp ved produksjon av disse elbilene også...
Når det gjelder forurensing ved bruk, venter jeg på at noen legger frem tall på hva båter produserer, og ikke minst disse gamle dieseldrevne lokomotiva...
Har en mistanke om at disse to er verstingene, men det er mer politisk korrekt å "hyle" om privatbilistene...
Legg inn en kommentar