onsdag 8. februar 2012

Forelsket i Juanita!

Det var på vårparten 1974 i Tromsø. Nærmere bestemt på et diskotek jeg ikke husker navnet på. Stemningen var høy, og de som ennå ikke hadde besteget dansegolvet, de gjorde det da disk jockey'n satte på den svært populære «Eviva España». Gleden ble imidlertid temmelig kortvarig, takket være meg. Jeg gikk nemlig rett til disk jockey'n, slo handflata i bordet og beordret full stopp. Her skal det ikke spilles noe «Leve Spania» så lenge den fascistiske diktator Franco sitter med makta, sa jeg. Og stopp ble det, til mye buing og piping. Det fikk ikke hjelpe, som student ved det røde universitet i Europa, måtte man velge side, velge seg til eller fra.

Det skulle gå enda tre år før jeg traff Juanita. Juanita, hun var dejlig som et daggry, da de mødtes i Madrid for længe sid'n. Han som presenterte henne for meg het Bjørn Afzelius med sitt Hoola Bandoola Band.
Juanita hadde valgt side under den spanske borgerkrigen (1936-1939). 
Og Juanita hun var med dem ved fronten, og hendes glød gav de andre kraft og mod.
220 nordmenn gjorde det samme og meldte seg til fronten. De hadde forstått at borgerkrigen i Spania var egentlig en kamp for å demme opp for fascismen og nazismen sin fremmarsj i Europa.

Og om natten sang hun sange til guitaren om folket og den fremtid som hun var beredt til at forsvare med sit blod.
Det hadde Arbeiderpartiet også forstått, daværende partisekretær Einar Gerhardsen, senere statsminister, besøkte fronten i -38 og organiserte hjelpearbeid gjennom Spania-hjelpen, forløperen til Norsk Folkehjelp.
Og han var ung, han var en af mange hundred' som tog ned for at slås for friheden.

Etter tre år med blodige kamper gikk general Franco seirende ut takket være bred støtte fra Hitlers nazi Tyskland og Mussolinis fascistiske Italia. I tillegg ble seierherren velsignet av den katolske kirke, også av katolikkene i Norge. Akkurat det er jo ikke noe spesielt. Den norske kirke var positiv til nazismens fremmarsj i Tyskland, alt var bedre enn det gudløse Russland. Kjerka ga heller ikke fra seg så mye som et kremt da norsk politi arresterte og sendte 770 jøder til Tyskland. Eldre menn, samtlige kvinner og barn ble øyeblikkelig gasset til døde. Bare 30 overlevde.
Men de tabte, for fascisterne var stærke. Han tog hjem med en bitterhed der skar, Juanita måtte flygte fra sin hjemegn,
Det var på sekstitallet sydenferie ble et begrep, og da først og fremst til Spania. Der sang turistene Jeg elsker dans og go’ musik, Eviva España. Og måneskin og romantik, Eviva España. En serenade på balkon, Eviva España. Og mad på ægte spansk facon, - España por favor.
Juanita kunne gi dem svar:

I turister burde vide, jeres penge er som honning i overmagtens mund.

Hvorfor jeg forteller om min forelskelse?
Tja, ikke for noe annet enn at det er viktig å velge side.
Dine valg former framtida – framtida for deg og dine...

Ingen kommentarer: