mandag 31. desember 2018

Går det bedre til neste år?


Hans-Wilhelm Steinfeldt var korrespondent i Russland gjennom en årrekke. Med sine solide kunnskaper og evnen til å formidle ble vi gjennom noen minutters reportasje skolert, politisk og historisk. Han avslørte de bakenforliggende årsaker til nyheten, han underviste oss i årsak-virknings kjeden. Han gjorde oss kloke!

I dag skal man lete lenge etter «steinfeldter» i journalistikken. Tillat meg derfor å komme med noen nyttårsønsker til landets nyhetsredaksjoner:

§ Jeg vil vite den egentlige årsaken til «de gule vestene» sitt opprør i Frankrike. Jeg vet at det er levert inn 45 krav til regjeringen, men hva inneholder disse kravene?

§ Jeg vil vite den egentlige årsaken til at Russland oppbragte og arresterte mannskapet på to ukrainske krigsskip og en slepebåt i Kertsj-sundet!

§ Jeg vet at Russland ble tvunget til å ta tilbake råderetten over Krim halvøya i mars 2014.  Men jeg vil vite hvorfor!

§ Jeg vil vite hvorfor Norges forsvar kjøper 52 stk. F-35 kampfly fra USA når Pentagon betegner disse flyene som «historias mest effektive angrepsvåpen»!

§ Jeg vil vite hvorfor Norge bryter sin egen basepolitikk fra 1949 ved å tillate at USA etablerer militære baser i Trøndelag og i Troms!

§ Jeg vil vite omfanget av det militære materiellet, våpen, tanks, bomber, kjøretøyer etc, som USA har lagret i norske fjell!

§ Jeg vet at USA og EU sine sanksjoner mot Russland berører også Norge økonomisk og politisk. Kan jeg få vite på hvilken måte?

§ Jeg vet at Norge har siden 2011 sluttet seg til USAs dødbringende sanksjoner mot Syria.  Jeg vil vite de hele og fulle konsekvenserhvahvem og hvordan!

§ Jeg vet at USA har utplassert sine atomvåpen i Nederland, Belgia, Italia, Tyskland og Tyrkia med adresse Russland, men hvor mange atomstridshoder er det alt i alt?

§ Jeg krever å få vite de totale konsekvensene av satsingen på elbiler. Hvor mange tonn klimagasser slippes ut under produksjonen? Hva mener forskere og miljøforkjempere med at elbilenes batterier er blodbestenkte?

§ I følge verdens fremste forskningsinstitusjoner som SIPRI, IISS og GLOBAL RESEARCH har USA angrepet 37 land etter 1945 og drept mellom 20 og 30 millioner mennesker. Hvorfor får vi ikke vite dette gjennom våre massemedier?

§ Jeg vil vite hvor mange militære baser har USA etablert på grensa til Russland. Hvor mange soldater, og hva slags våpen er stasjonert der?

§ I dag innrømmer USA at angrepene på Irak (2003) og på Libya (2011) var begrunnet med løgner og "fake news". Jeg vil vite sannheten om hvorfor USA gikk til krig mot Irak, Libya, Afghanistan og Syria!

§ En samlet vitenskap dokumenterer en menneskeskapt klimakrise. Jeg vil vite hvilke krefter som hindrer verdens regjeringer i å senke utslippene av klimagasser!

§ En samlet vitenskap dokumenterer at vi nå er inne i en ny geologisk epoke som kalles Antropocen. Hva innebærer det?

§ Jeg ønsker meg mange flere «steinfeldter» tilbake i landets nyhetsredaksjoner, hvilket forhåpentligvis kan gi oss Et Bedre Nytt År!

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra, Kjell, men tror ikke du får noen opplysende svar