**
Det startet i 1945 etter at fem år med krig hadde lagt store deler av
verden i grus og tatt livet av rundt 70 millioner mennesker. Nå var
målet oppbygging, utvikling, industrialisering og optimisme, og det
til tross for at USA fortsatte sine krigshandlinger rundt om i verden
**
Men
allerede etter 25 år begynte kritiske røster å melde seg. Toget
gikk for fort og det ble meldt om en rekke naturskader med stor
forurensning.
I
1972 måtte det redusere farta på grunn av gult lys fra
Romaklubben med boka Limits to Gowth.
Den gjorde oss oppmerksom på at vi mennesker er underlagt planetens natursystemer med tre grunnleggende påbud:
Den gjorde oss oppmerksom på at vi mennesker er underlagt planetens natursystemer med tre grunnleggende påbud:
Få innsikt i grensene for vårt verdenssystem og hvilke begrensninger det medfører for menneskehetens antall og dets aktivitet.
Identifiser og studer de dominerende elementene og deres interaksjoner som påvirker verdenssystemets langsiktige oppførsel.
Å advare om det sannsynlige resultatet av moderne økonomisk og industriell politikk, med sikte på å påvirke endringer i bærekraftig livsstil.
Sagt
på en annen måte; Hvordan blir planetens natursystemer påvirket
av et økonomisk system som er dømt til kontinuerlig vekst, med
eventuelle behov for endring i livsstil?
Men
toget dundret videre med ekspressfart til stadig flere destinasjoner
fram til neste stasjon i 1987. Da ble rapporten Vår
felles framtid utgitt av Verdenskommisjonen for miljø og
utvikling. Der ble det begrepet lansert som skulle forklare
sammenhengen mellom økonomisk utvikling og planetens tålegrense:
BÆREKRAFT!
Kommisjonen
gikk under navnet Brundtlandkommisjonen siden den ble ledet av Norges
statsminister Gro Harlem Brundtland. Fem
år senere var det imidlertid samme dama som opprettet bindingen til
EU gjennom EØS avtalen, en avtale som skal sørge for
økonomisk vekst med alle midler. Og bærekraftbegrepet ble med
tiden utvannet til en klisjé i politisk retorikk og som et
salgsargument i reklamen som skal få oss til å forbruke enda mer...
Toget
raser videre med høyt forbruk av ressurser og store utslipp av
klimagasser. Forskere over hele planeten slår alarm og
melder at særlig karbondioksid og metangass påvirker planetens
klima.
Allerede året etter Brundtlandkommisjonen, i 1988, blir Intergovernmental Panel on Climate Change opprettet av FN i regi av Verdens meteorologiorganisasjon og FNs miljøprogram. Formålet er å sammenstille all forskningsbasert kunnskap om endringer i jordas klima sammen med de virkninger det har på planetens økosystemer. Siden den gang har IPCC gitt ut en rekke rapporter, den ene mer dyster enn den andre.
Et desperat forsøk på å bremse farta ble gjort i 2015 da samtlige verdensledere samlet seg i Paris vedrørende den voksende klimakrisa. Samtlige forsto alvoret og lovet å redusere sine respektive utslipp av klimagasser for å holde temperaturøkningen under 1,5 grader. Seks år senere kan vi se tilbake på Parisavtalen som et teater uten politisk handlekraft.
Verdens klimaforskere er enige om at med dagens utslipp vil vi ubønnhørlig bikke 2 grader innen relativt kort tid på grunn av de mange Vippepunkter.
Toget lar seg dessverre ikke stoppe, bremsene funker ikke. Det har nå lagt skinneganger over nesten hele planeten som et edderkoppnett. Det har fortrengt to tredeler av planetens regnskoger, forgiftet grunnvannet, forsuret havet og skapt ekstremvær med tørke og flom. Det har omformet 75 prosent av jordas overflate «i menneskets bilde» og redusert antall dyrebestander med 60 prosent. Det har satt i gang en rekke vippepunkter som forsterker miljø- og klimakrisa med årlige utslipp av klimagasser til atmosfæren på vanvittige 37 milliarder TONN.
vet hvor og når blir togets
endestasjon
der det kan bli parkert for godt...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar