søndag 28. mars 2021

BEKLAGER, men TOGET lar seg ikke STOPPE!

 ** Det startet i 1945 etter at fem år med krig hadde lagt store deler av verden i grus og tatt livet av rundt 70 millioner mennesker. Nå var målet oppbygging, utvikling, industrialisering og optimisme, og det til tross for at USA fortsatte sine krigshandlinger rundt om i verden **

Men allerede etter 25 år begynte kritiske røster å melde seg. Toget gikk for fort og det ble meldt om en rekke naturskader med stor forurensning.
I 1972 måtte det redusere farta på grunn av gult lys fra Romaklubben med boka Limits to Gowth.
Den gjorde oss oppmerksom på at vi mennesker er underlagt planetens natursystemer med tre grunnleggende påbud:
  1. Få innsikt i grensene for vårt verdenssystem og hvilke begrensninger det medfører for menneskehetens antall og dets aktivitet.

  2. Identifiser og studer de dominerende elementene og deres interaksjoner som påvirker verdenssystemets langsiktige oppførsel.

  3. Å advare om det sannsynlige resultatet av moderne økonomisk og industriell politikk, med sikte på å påvirke endringer i bærekraftig livsstil.

Sagt på en annen måte; Hvordan blir planetens natursystemer påvirket av et økonomisk system som er dømt til kontinuerlig vekst, med eventuelle behov for endring i livsstil?

Men toget dundret videre med ekspressfart til stadig flere destinasjoner fram til neste stasjon i 1987. Da ble rapporten Vår felles framtid utgitt av Verdenskommisjonen for miljø og utvikling. Der ble det begrepet lansert som skulle forklare sammenhengen mellom økonomisk utvikling og planetens tålegrense: BÆREKRAFT!

Kommisjonen gikk under navnet Brundtlandkommisjonen siden den ble ledet av Norges statsminister Gro Harlem Brundtland. Fem år senere var det imidlertid samme dama som opprettet bindingen til EU gjennom EØS avtalen, en avtale som skal sørge for økonomisk vekst med alle midler. Og bærekraftbegrepet ble med tiden utvannet til en klisjé i politisk retorikk og som et salgsargument i reklamen som skal få oss til å forbruke enda mer...

Toget raser videre med høyt forbruk av ressurser og store utslipp av klimagasser. Forskere over hele planeten slår alarm og melder at særlig karbondioksid og metangass påvirker planetens klima.

Allerede året etter Brundtlandkommisjonen, i 1988, blir Intergovernmental Panel on Climate Change opprettet av FN i regi av Verdens meteorologiorganisasjon og FNs miljøprogram. Formålet er å sammenstille all forskningsbasert kunnskap om endringer i jordas klima sammen med de virkninger det har på planetens økosystemer. Siden den gang har IPCC gitt ut en rekke rapporter, den ene mer dyster enn den andre.



Et desperat forsøk på å bremse farta ble gjort i 2015 da samtlige verdensledere samlet seg i Paris vedrørende den voksende klimakrisa. Samtlige forsto alvoret og lovet å redusere sine respektive utslipp av klimagasser for å holde temperaturøkningen under 1,5 grader. Seks år senere kan vi se tilbake på Parisavtalen som et teater uten politisk handlekraft.


Verdens klimaforskere er enige om at med dagens utslipp vil vi ubønnhørlig bikke 2 grader innen relativt kort tid på grunn av de mange Vippepunkter.

Toget lar seg dessverre ikke stoppe, bremsene funker ikke. Det har nå lagt skinneganger over nesten hele planeten som et edderkoppnett. Det har fortrengt to tredeler av planetens regnskoger, forgiftet grunnvannet, forsuret havet og skapt ekstremvær med tørke og flom. Det har omformet 75 prosent av jordas overflate «i menneskets bilde» og redusert antall dyrebestander med 60 prosent. Det har satt i gang en rekke vippepunkter som forsterker miljø- og klimakrisa med årlige utslipp av klimagasser til atmosfæren på vanvittige 37 milliarder TONN.

 I skrivende stund er det ingen som 
vet hvor og når blir togets endestasjon
 der det kan bli parkert for godt...

Ingen kommentarer: