fredag 8. februar 2013

Det glemmer jeg aldri!

Det er jo noen episoder i livet som aldri blir slettet av hukommelsen, uansett hvilken mappe de blir puttet i. Den som er merket "Fortrengning" er jo ikke til å stole på. En liten påminnelse og ut velter alt det pinlige materiale. Mappa "Slettet" er heller ikke sikker siden innholdet bare er lagt i "Papirkurven", der hvor alt kan gjenopprettes.
Først når "Papirkurven" er tømt, er det forsvarlig å puste lettet ut. Eller?
 
Men den episoden jeg skal berette her, den ligger trygt bevart i mappa «Glemmer aldri».
Det spesielle med slike hendelser er impulsen, det vil si den korte avstanden mellom tanke og handling. Og er opplevelsen krydret med sterke følelser i tillegg, ja da går den i alle fall rett i "Glemmer aldri" mappa.
  
Bakgrunnen for denne uvanlige adferd som jeg herved skal tilstå var Marokko på kryss og tvers, alene med bobilen. Etter en lang og risikofylt kjøretur over Atlasfjella var det godt å kunne parkere bak den store minareten i Marrakesh. Å reise over lang tid, kun i sitt eget selskap, gjør noe med psyken. Jeg fikk vel ekstra behov for menneskelig kontakt. Det ville antagelig psykologen min ha forklart, dersom jeg hadde hatt en...
På en fortauscafé med et glass mint te satt jeg og betraktet alle de fargerike menneskene på det store torget foran soukenDe fleste var kledd i den typisk arabiske djeballa, og kvinnene var ekstra tildekket, slik det seg hør og bør i et muslimsk land.
Jeg var som en fremmed fugl her oppe i høylandet i Marokko på vinterstid. Forskjellig utseende, religion og bekledning, javel. Men allikevel er vi så like, tenkte jeg, her vi lever samtidig på denne planeten i dette brøkdelen av ett sekund som kalles livet vårt. Alle disse menneskene er jo også på en måte mine søstre og brødre, mine mødre og fedre, bare i en litt anderledes setting. For vi tilhører jo alle storfamilien, menneskeheten. Og ganske sikkert har vi et minste felles multiplum, tenkte jeg, på tvers av kulturforskjeller. Tanken var tenkt, og handlingen skulle fullbyrdes til min egen forskrekkelse:
 
- Jeg reiste meg fra stolen og gikk rett bort til den store politimannen i blå uniform. Kjempen av en politimann så på meg med et vaktsomt og mistenkelig blikk.
Jeg klappet meg sjøl på kinnet og pekte samtidig på hans. På verdensspråket betyr jo det at jeg vil ha en klem. Sakte løftet han hånden fra pistolskjeftet og kom mot meg. Ansiktet lyste opp i et smil og med kraftige armer løftet han meg klar av bakken og opp. Da ansiktet mitt var i posisjon, det vil si på høyde med hans, fikk jeg det, kulturforskjellen altså. Han ga meg nemlig et kyss på hvert mitt kinn for deretter å sette meg varsomt ned. Mens han lo hjertelig pekte han på stolen jeg hadde forlatt. På stolryggen hang bagen min med pass, penger og kamera. Med et puff i ryggen var jeg på vei tilbake mens jeg diskret tørket tåren vekk fra øyekroken.
 
Dette spesielle stuntet hadde jo folk lagt merke til, og de klappet. Kelneren kom flirende med glass og varm mint te i kanne på fat, gratis. Plutselig var jeg folkehelt og kjendis på samme tid...
Politimannen ruslet videre. Jeg derimot ble sittende lenge på caféen, og følte meg slettes ikke alene i denne verden...