fredag 23. mai 2014

Mangfold beriker!

Jeg husker det veldig godt, første gang jeg så en neger. Jeg var på vei til skolen. Mot meg kom en stor svart mann. Jeg hadde jo sett tegninger av hottentotter, men de var veldig små. Denne mannen var stor, og jeg ble redd. Men han smilte med store, hvite tenner. Så klappet han meg på hodet og gikk videre. Det er lenge siden nå, kanskje over seksti år.
Siden har jeg fått oppleve å krympe verden. Først kom folk fra Nord-Norge til Oslo og Østlandet på sekstitallet. De så akkurat ut som oss, men snakket litt anderledes enn Bærums dialekten. De ble mobbet. Siden jeg var gift med ei dame fra det høye nord, måtte jeg også finne meg i erting og sjikane på jobben.
 Tidlig på syttitallet kom pakistanerne og overtok rollen som mobbeoffer. «Jævla nordlending» ble fortrengt av «jævla pakkis». Jeg har forøvrig sjøl bodd mange år nordpå, og med det en berikende epoke i mitt liv!
 
Årene har gått. Nå er min nabo og kamerat fra Gambia, Afrikas minste stat. Når vi sitter på plenen med hvert vårt glass, mitt med kald pils og hans med saft og isbiter siden han er total avholdsmann, hender det at vi lissomkrangler litt. Da kaller han meg for «hviting» og jeg kaller han for «svarting», med et smil rundt munn. Han er forøvrig en dyktig og staut kar i kelner uniform siden han jobber på byens mest fasjonable hotell sammen med de andre servitørene, fra Sverige... Han anbefaler meg å reise til Gambia på ferie, kona og jeg kan bo hos hans familie. No problem.
 
Når det er godvær sitter vi ute på benken og venter på tur. Det hender at ei sexy dame klakker forbi på drosjeplassen, gjerne ei yppig blondine i lårkort og høyhæla sko. Da legger jeg handa foran øynene til kollega Yasir fra Afghanistan. - Do ikke titte på sexy damer, sier jeg, do være muslim! Da feier han kjapt vekk handa mi og mumler; - jai ikke være så veldig mye muslim! - Okai, sier jeg, jeg er heller ikke så veldig mye kristen... Da flirer vi godt som to guttunger og titter så diskret vi kan.
 
Det varmer også ved tanken på at førti mil nord for Bangkok i sørøst Asia, i et lite hus på stolper med blikktak, i en liten landsby, bor det en familie som hilser; - hello Kjell, how are you? - Fine, sawadi kapp, svarer jeg, og spør sabadimei? Sånn får jeg også briljert litt med det lille ordforrådet jeg har på thai...
Jeg kan skryte mye mer jeg, om venner rundt omkring i verden, være seg Eunice i Thagazout, Shafiq i Lahore, Agnese fra Sorrento, og ..., men det skaper vel bare misunnelse :).
 
Jeg er altså med andre ord rik, søkka rik! Mangfold beriker! Men hva avler da Enfold? Enfold betyr å dele tilværelsen i to, meg og de andre i stedet for vi og oss.
Den enfoldige ser ikke storheten i å dele denne planeten med alle oss som lever samtidig, og det i brøkdelen av et sekund i forhold til vår historie.
Men den enfoldige har jo som kjent en stor fordel, i følge Jesus: Salige er de enfoldige for de skal arve jorden! (Matt. 5:5). Så det...

Ingen kommentarer: