fredag 6. februar 2015

Tigging er en menneskerett!

Det samme er retten til å gi! Jeg vil sjøl bestemme om jeg skal gi og til hvem, penger i tiggerens kopp eller i hatten til gatemusikanten, til Blindeforbundet eller til alle andre.. Regjeringa vil også kriminalisere de som tilrettelegger for tigging, for eksempel med klær eller husrom. Dette er svært alvorlig fordi forbudet retter seg mot en bestemt folkegruppe, Romfolket. Vår blåblå regjering bryter alle internasjonale konvensjoner og beveger seg inn i det fascistiske landskap. 

Verdensbanken konkluderer i sin årlige rapport for 2014:
«If you are a Roma child living in Romania today, the likelihood that you were born into poverty is three times higher than other Romanians born around you. You will likely grow up in an overcrowded dwelling or a slum, will probably not finish school, and you are not likely to find a job. Your life expectancy is at least six years less than your non-Roma peers.»
 
Det er mer lønnsomt å tigge penger i Norge enn å være arbeidsløs i Romania. Motivet bak tigger jobben er som oftest å skaffe seg bedre husly eller kunne finansiere ungenes utdanning. Tigging er en hard jobb. Bare prøv sjøl. Sitt åtte timer hver dag, i all slags vær, på fortauet og pust inn luft stinn av eksos. De fleste går rett forbi deg, de later som du ikke eksisterer. Andre viser sin avsky med innstuderte grimaser eller de sparker til koppen din. Allikevel har du overskudd til et takk og et smil til de få som ofrer noen kronestykker på deg.
 
Regjeringa hevder at tigging medfører økt kriminalitet og viser til en undersøkelse foretatt av politiet i Oslo. Mange av tiggerne var kriminelle het det. Og det stemte. Men hva besto kriminaliteten av? Jo, brudd på straffelovens paragraf 350 som omhandler ordensforstyrrelse! Forstyrrelsene dreide seg om aggressiv tigging! Og jeg er helt enig, jeg blir avvisende hvis noen stikker koppen opp i ansiktet mitt. De får ingenting. Poenget er at vi allerede har lover og regler som forbyr nettopp en slik adferd.
 
Ytringsfriheten er nedfelt i vår grunnlov. Det er fullt lovlig å gi seg til kjenne i vårt samfunn, også med plakater som «Jeg er fattig», «Jeg trenger hjelp». Regjeringa vil sette grunnloven til side for å slippe å se fattigdommen i øynene. Man kan jo fort bli litt brydd. Ropet om hjelp skal møtes med forbud og straff, og det i verdens rikeste land!
Du blir også straffet med fengsel eller bøter dersom du tilbyr tiggeren en ekstra håndsrekning. Omsorg og medmenneskelighet skal kunne straffes!

Og jeg som har fast avtale med «tiggerkona mi», ho som får 20 kroner i uka. I tillegg har jeg gitt ho ei pute og en gammel paraply. Sånn sett håper jeg loven ikke får tilbakevirkende kraft for da ligger jeg dårlig an...
Når sigøynerkona kommer tilbake fra Romania skal ho få en skikkelig go'klem og et lønnspålegg. «Ukelønna» skal høynes med fem kroner, bare på rein og skjær trass!

Ingen kommentarer: