torsdag 25. desember 2008

Ungene er med på festen!

God romjul fra Thailand. Dette er ikke enkelt. Tvertimot er det så vanskelig at jeg gir opp! Jeg skulle jo sitte i fred og ro på terrassen og skrive om unger og skole, om oppdragelse, men det går ikke! Jeg får ikke konsentrert meg, det er kav umulig! På andre siden av gata her er det en liten butikk, minimarkt, og på første juledag om kvelden er det ganske mye trafikk dit, særlig av unger som har fått noen slanter for å kjøpe seg litt godteri, en brus, en is, en sjokolade. Scootere kommer og går, skal du rekke over en avstand på over hundre meter, ja da bruker vi scooter her i Thailand. Fyrverkeri er det her også! Naboen har fest, det er fullt i hagen. De griller visst fisk der inne og spiller musikk med et volum som tilogmed overdøver bikkjegneldret. Jevnlig hentes det forsyninger fra butikken, flasker med lau kau, risbrennevin, øl på bokser, øl på flasker, store og små. Nå er klokka snart åtte på kvelden, og folka begynner å bli på en snurr..., og når det snurrer litt skal man synge og danse. Og det gjøres det til fulle! Men ungene da? Herregud, skal de ikke snart få lagt ungene, få de stuet vekk så mamma og pappa kan drikke, synge og danse i fred? Men de har vel ingen til å passe dem siden bestemor og bestefar også er med på festen i kveld..., så da får ungene bare danse og synge med de også, så godt de kan.... De skulle skamme seg alle sammen, tenk å være buddhister og feire jul som om de skulle tilhøre den første verden. Jeg har mistanke om at thaiene bruker enhver anledning til å ha det moro! Ungene er litt pyntet i kveld, de aller minste har riktignok tatt kvelden, men er du tre år og oppover så er det ennå mange timer å ha det gøy på, og gøy har de. De gir meg assosiasjoner til Cornelis Vreeswijk sin «ungene på Carl Johan». Hva ville de profesjonelle barneoppdretterne i Norge si til dette? Hylende småunger som danser med sin lett berusede bestefar? Kanskje det er slik at med unger tilstede så stagges råfylla? Kanskje ungene mildner sinn og bygger bro over eventuelle uoverstemmelser mellom de voksne.? Barneoppdragelse, hva er det? Jeg ser en kulturforskjell på forholdet til unger her i sørøst Asia sammenlignet med Norge. Her er det viktigste å være sammen, spise og leke sammen, ta vare på hverandre. Ikke bare innenfor sin egen familie, for grensene mellom dine og mine unger er visket vekk. Kanskje vi burde justere litt i forhold til hva vi forstår med barneoppdragelse? Kanskje vi programmerer ungene våre for mye? Kanskje vi stiller for strenge krav til dem i forhold til å bli så veldig vellykket? Men det er klart at et høyt teknologisk, kapitalistisk samfunn er avhengig av sine roboter. Vel, nå er jeg lei av å sitte her på terrassen og høre på at andre har det gøy, så jeg tar på meg ei rein T-skjorte, spretter ei øl og rusler inn til naboen.... Ha det !

1 kommentar:

Magne Vingsand sa...

Haha! Synes jeg ser Mr Hvamenerua sitte rolig å se på en fest!!!! Men knakende godt skrevet da, føler nesten at jeg er der :-) Og tror nok jeg er glad for at jeg og kona får oppdra barna våre selv samt hjelpe til å velge miljøet de ferdes i gjennom ulike aktiviteter og interesser. Men vi kan nok være mer ensomme her..