onsdag 1. september 2010

Ut og fly – med dårlig samvittighet...?

Ja, det er jo dette med klimagasser generelt og verstingen av dem, karbondioksid, spesielt.  Jeg hadde opprinnelig tenkt å ta bilen til Tromsø fra Oslo, men siden det er så innmari langt, 1640 kilometer, bestemte jeg meg for å fly, med Norwegian.
Flyturen tar to timer og koster bare fjerdeparten av hva jeg ville ha brukt i diesel!

Men det var denne forurensingen.  Jeg ville vite hvor mye CO2 som jeg ble årsak til, og hva som var verst, å kjøre bil eller ta fly.

På langtur bruker bilen en halv liter diesel på mila, altså cirka 82 liter til Tromsø.

Når en liter diesel forbrenner avgis det 2,66 kg karbondioksid.  Jeg ville altså bidra med 2,66 kg * 82 = 218,12 kg CO2 til miljøet dersom jeg kjørte bil fra Oslo til Tromsø.
218 kilo ! 
1 liter diesel veier 0,84 kg, men slipper ut under forbrenning 2,66 kg CO2.  3,17 ganger mer enn vekta av dieselen!

Den kjemiske reaksjonen som vi kaller forbrenning, enten den foregår i hver eneste celle i kroppen vår, i forbrenningsmotoren eller jetmotoren, så knytter karbon atomet til seg to oksygen atomer som det henter fra lufta omkring.  CO2 molekylet, karbondioksid, veier altså 12 + 2*16 = 44. Siden en kilo diesel inneholder 86 prosent rent karbon, får vi altså at en kg diesel avgir 3,17 ganger mer CO2.
Okei, jeg tar fly, vil jeg da forårsake mer eller mindre forurensing?

Et typisk Norwegian fly, Boeing 737-300, veier 60 tonn og tar maks 148 passasjerer.
Å løfte et slikt full lastet fly opp til en høyde av 10.000 meter, koster selvsagt enorme energimengder.  På en tur mellom Oslo og Tromsø vil bensinforbruket ligge på cirka 12000 liter.  En liter fly bensin avgir under forbrenning litt mindre enn diesel, 2,33 kg CO2.
Da får vi totalt utslipp av karbondioksid 2,33 kg *12000 = 27960 kg, det vil si 28 tonn med klimagass på en tur mellom Oslo og Tromsø!

Men forhåpentligvis vil ikke alt dette bare være min skyld.  Vi får dele på antall passasjerer:

Fullt fly: 27960 kg : 148 = 189 kg pr. passasjer.

Halvfullt fly: 378 kg CO2 pr. passasjer.

Se det, jeg satser på fullt fly slik at jeg vil forurense noe mindre ved å ta fly i stedet for å kjøre bil.  Dessuten sparer jeg masse tid og penger i tillegg.  Det er jo derfor vi velger å fly.

Det mest klimavennlige ville jo vært å bruke sykkel, men det er det ingen som har tid til...:)
 
 
 
 
 
 

1 kommentar:

Anonym sa...

A person necessarily assist to make severely articles I'd state. This is the first time I frequented your website page and thus far? I amazed with the analysis you made to make this actual publish incredible. Magnificent task!
Visit my website hong kong airlines