fredag 18. januar 2013

Apropos norsk kultur...

- Jeg ble veldig glad da jeg fikk fast jobb. Men ganske snart oppdaget jeg en forskjellsbehandling av de andre på jobben. Ingen hilser på meg om morgenen, de gjemmer stemplingskortet mitt, de kaller meg svarting, og... Nei, ikke alle gjør det, men det er nok til at jeg gruer meg for å gå på jobb. Nå kommer jeg trist hjem hver dag.
Ja, jeg er jo forskjellig fra de andre. Jeg har mørkere hud og snakker gebrokkent norsk. Min religion er også forskjellig. Jeg tilhører Islam, men praktiserer bare fredagsbønnen på tilsvarende måte som de kristne går i kirken hver søndag. Jeg blir også kalt terroristen. Jeg vet hva krig og terror er, det var det jeg og min familie flyktet fra. De som kaller meg for terrorist vet ikke hva de snakker om! (passasjer i drosja).
 
Man trenger aldeles ikke være muslim og mørk i huden for å kvalifisere seg til å bli et mobbeoffer. De kan se akkurat ut som alle andre nordmenn, de er også medlemmer i den norske kirke, men... Men de har en dialekt forskjellig fra Oslo og Bærum. Eksempelvis har bærumsdialekten kun han- og intetkjønns ord. Der heter det solen, moren, hønen, konen, etc.
 
Norge skulle gjenoppbygges etter krigen, arbeidskraft var mangelvare. De første signalene om en gryende oljeindustri ville også kreve tusenvis av nye arbeidsplasser. På femti- og sekstitallet gikk det en arbeidssøkende folkevandring fra nord til sør. Dialektforskjellen var årsak god nok til å bli utelukket fra sosiale nettverk på jobben, problemer på boligmarkedet, de ble ertet, latterliggjort og trakassert.
«Dagmamma søkes, ikke nordlending» (annonse i Aftenposten).
 
Tidlig på syttitallet trengte Norge flere arbeidsfolk som nå måtte hentes langveisfra. Særlig Østlandet ble invadert av mørkhudete muslimer. De hadde tilogmed familie med mange unger. Nordmenn trykket dem takknemlig til sitt bryst - som nye mobbeofre. Gradvis fikk våre landsmenn fra nord en kjærkommen avlastning av våre nye landsmenn fra sør. 
«Pakkis» erstattet «Jævla nordlending».
 
Hvem mobber? (og nå er det min tur til å mobbe litt...)
Vedkommende er hovedsakelig en middelaldrende mann med familie, jobb, hus, bil, m.m. Han har god økonomi og reiser ofte på ferie, gjerne til det landet mobbeofferet kommer fra, der hvor alt er så billig. «Han ser splinten i sin brors øye, men bjelken i sitt eget blir han ikke var» (bibelsitat). Han er et levende fossil i forhold til å forstå den nye tid med innvandring, utvandring og globalisering. Med fingeren i egen navle mobber han sin arbeidskamerat eller sin nabo. Han er påpasselig med å oppdra egne barn slik at de lærer å bruke alle de sårende uttrykk som inngår i mobberens ordforråd.
 
FrPs Tybring-Gjedde etterspør hva som er typisk norsk kultur. De fleste svarer «17. mai med pølse og brød».
 
Men dessverre rommer også norsk kultur en adferd som innebærer mobbing, trakassering og diskriminering.
Det er bare å håpe at vi i fremtiden vil betrakte en slik adferd som norsk ukultur!