fredag 23. august 2013

Høyre- eller venstrevridd?

Ja, det er vel et naturlig spørsmål i disse valgtider. Valgomater hjelper oss til å finne riktig side i politikken. Den anbefaler tilogmed hvilket parti vi bør stemme på. Forutsetningen er selvsagt at vi tenker nøye gjennom spørsmålene som stilles og at vi svarer bånn ærlig.
Jeg har foretatt tre slike valgomat tester og ble tvunget til å tenke gjennom noen problemstillinger som angår meg som privatperson, som angår mitt norske samfunn og som angår mine barns fremtid.

Jeg oppdaget svært liten forskjell på høyre- og venstresiden angående skole- og eldrepolitikk. Begge fløyer ivrer jo etter å ta best mulig vare på ungene våre og gi dem best mulig utdanning, og begge ivrer etter å ta best mulig vare på våre gamle og syke. Det skulle bare mangle! Så på det området kan jeg vri litt til begge sider.  

I den forbindelse faller det seg naturlig å tenke litt omkring individets frihet. Man trenger jo ikke pugge Mazlovs behovspyramide for å skjønne at når individet har tilfredsstillt sine behov for mat, drikke og trygghet, så vil det utforske sitt eget jeg. Det vil realisere seg sjøl, sine ressurser og talenter. Ethvert individ er jo unikt og har krav på å leve ut sine potensialer. Siden vi er et stammefolk der alle individer ønsker frihet til å realisere seg sjøl, må samfunnet organiseres med det for øye. Det dreier seg om individets frihet til helsetjenester og utdanning, individets frihet fra økonomisk ruin ved sykdom, frihet fra å dø alene gammel og syk, frihet til å ytre seg, frihet til å velge religion, frihet til å reise, frihet til å organisere seg, frihet til å stemme i et demokrati. Dette er vårt Norge. Og ingen, hverken høyre- eller venstrevridde, våger vel å rokke ved disse friheter? Heller ikke en forvridd høyrevri...?

Historieboka kan imidlertid fortelle noe interessant i forhold til frihet og rettigheter.
Velferdsstaten Norge er uten unntak kjempet fram av arbeiderbevegelsen; samarbeidet mellom Det Norske Arbeiderparti og fagbevegelsen, noen ganger med støtte fra fortidens radikale Venstreparti.
Høyrepartiet derimot har uten unntak kjempet imot. Noen eksempler: mot allmenn stemmerett for menn (1898), mot stemmerett for kvinner (1913), mot åtte timers arbeidsdag (1919), mot alderstrygd (1936), mot arbeidsløshetstrygd (1959), mot uføretrygd (1961), mot ...
 
Disse kjensgjerninger dreier meg automatisk til venstre. I tillegg er jeg nok «arvelig belastet» siden fader'n var rørlegger og fagforeningsmann. Hver 1. mai var det på med findressen og hatt. Med nypussa sko marsjerte han i 1. mai toget bak fanen med parolen Gjør din plikt og krev din rett!
 
Et slagord som det bør tørkes støv av og holdes fram for alle de som tror at velferdsstaten Norge er et naturfenomen som vil vare for alltid.
 
Ikke rart jeg er litt vridd til venstre.
Enn du, i hvilken retning vrir du deg?...:)
 
 
 
 

Ingen kommentarer: