fredag 17. januar 2014

Nå må jeg få sutre litt...

Ja, hva skal man ellers ha venner til dersom man ikke kan sutre litt? Kanskje det vanker litt trøst også... Hva jeg skal sutre over? Jo, nå skal jeg sutre over skåret, det som er i gleden. Det er over tre måneder siden vi fikk en SMS i Thailand om at leiligheten vår var ødelagt av en vannlekkasje. Alt innvendig, gulvbelegg, kjøkken, bad og mellomvegger ble fjernet. Vannrøret som sprang lekk tilhører borettslaget, og borettslaget skal dekke kostnadene ved å bygge opp leiligheten i den stand den hadde da lekkasjen skjedde. Men vi ville ikke ha det sånn. Vi ville bygge opp en moderne leilighet og betale mellomlegget fra borettslagets dekning til ny ferdigstilt leilighet. På daværende tidspunkt ante jeg ikke prisen på materialer, på kjøkken, på baderom etc, og jeg ante ikke timeprisen til de utøvende, til håndverkerne. Nå vet jeg det. Alle tomflaskene i boden er allerede pantet...

Jovisst blir det fint,men... Men hvor er håndverksetikken? Ja, det er et begrep som vokste fram i hodet mitt etter hvert som arbeidet med leiligheten vokste fram. Det virket som vår leilighet var en liten drittjobb man måtte ta innimellom alle de andre mer viktige. Og helt tydelig ga den ene yrkesgruppa totalt blaffen i den andres arbeid. Maler'n ga blaffen i panelet til snekker'n, snekker'n ga blaffen i kabelen til elektriker'n, elektriker'n ga blaffen i flisene til murer'n, murer'n ga blaffen i rørene til rørlegger'n og rørlegger'n ga blaffen i oss!
 
Men moroa startet med elektriker'n. Han i etasjen over klarte å kutte hovedkabelen til leiligheten med det resultat at nytt opplegg måtte lages inne i vårt nye kjøkken, et hull på størrelse med en knyttneve ble resultatet. Varmekablene på badet virket ikke på grunn av feil i programmeringa. Men det morsomste var på soverommet eller på kjøkkenet ettersom man tolker det. Det viste seg nemlig at for å få lys og varme på soverommet så måtte taklyset på kjøkkenet stå på! Jeg tok det først humoristisk og tenkte at jeg nå er offer for smil til det skjulte kamera. Det var jeg ikke, det var bare en koblingsfeil...
 
For to dager siden satte vi på vaskemaskinen for første gang. Etter femten minutter sto det nye badegulvet under vann! Årsak; hull i avløpsrøret. I går kom en annen rørlegger og fikset røret, men ødela vaskemaskinen!
Det er mye mer, så mye at blodtrykket nådde faretruende høyder og adrenalinet gjorde meg kampklar. Heldigvis tok jeg det ut verbalt. Siden jeg har bodd både på Sørlandet og i Nord Norge har jeg lært meg noen ord og begreper som uttrykker min frustrasjon og vrede helt tydelig og klart. Jeg tar hele ramsa fra "huff, huff" og "gidameg" til de mer ramsalte, saftige og personrettede, de som tilogmed tar i bruk hingstens genitalier for å kunne gi den korrekte karakteristikken av vedkommende!
 
Joda, vi har fått en fin, moderne leilighet. Nå holder vi på å pynte opp med gardiner og bilder på veggen. En vegg er allerede «ferdigpyntet» (se bildet). Ukas quiz blir derfor: I hvilket rom befinner den veggen seg, mon tro? 
Akk ja, livet er vakkert...:).

1 kommentar:

Helge Jakob Samskott sa...

Godt skrevet... Måtte le litt(medfølende)...

Gjetter at bildet henger på soverommet...