fredag 28. november 2014

Hva er det som skjer?

Dagen åpnes med kaffe og nyheter, det har blitt rutine. Lokale nyheter, norgesnyheter og verdensnyheter. Og nyheter påvirker, i alle fall mens de leses og høres, man kan bli irritert, betenkt og overrasket, men sjelden glad. Det er lenge siden jeg har fått en nyhet i media som gjør meg hoppende glad. Det meste skjer nærmest som en selvfølge, som et ledd i en årsakskjede. 
En slik nyhet fikk jeg nå nettopp med lokalavisa. En mann ble påkjørt i fotgjengerfeltet her i byen og sendt til sykehus. Selvsagt må det skje, jeg vet jo det som er drosjesjåfør. Fotgjengere i mørke klær uten refleks dukker opp som troll i eske særlig på svarte kvelden med våt asfalt. Mange går rundt som zombier med musikk på øret. Nå har jeg refleksbrikker liggende i drosja som jeg skal dele ut til disse sjølmordskandidater. Det er jo lov å være suicidal, men bland ikke meg opp i det...
 
At oljeprisen kan falle til under 70 dollar fatet slås opp med krigsoverskrifter som om det er noen stor nyhet. Verdensøkonomien klamrer seg jo til markedsmekanismene, det vil si forholdet mellom tilbud og etterspørsel. Og når oljekartellet OPEC fortsetter å pumpe olje i samme tempo med lavere etterspørsel, så faller prisen. Jovisst får det konsekvenser for både børs og profitt, investeringer og arbeidsplasser. Men det har vel våre regjeringer tatt høyde for, uansett politisk farge. Eller?
Redusert forbruk av fossilt brensel er forøvrig svært positivt for både miljø og klima. Akkurat det kunne jo vært en gladnyhet, men nei. Den selger vel for dårlig.
 
President Putin holdt tale og roste verdensmester Magnus Carlsen opp i skyene. Det var en koselig nyhet, syntes jeg. Særlig at han også berømmet taperen, han Anand. Det ga liksom et positivt bilde av Vladimir i forhold til all den pepper han får på grunn av Krim og Ukraina.
Men det er kanskje ikke så rart at Russlands president sover dårlig med tanke på at NATO lukker seg rundt landet hans som ei klam hånd. Nå har NATO en norsk sjef, Jens Stoltenberg, tidligere statsminister i Norge. I stedet for å være løpegutt og etterplaprer i regi av USA, kunne Jens nå gitt Vladimir garanti mot videre ekspansjon av NATO og trukket tilbake krigsskipene fra Svartehavet, både de over og under havflata. Det hadde faktisk vært en positiv nyhet, spør du meg.

En overraskende og trist nyhet: nesten 12.000 personer under 30 år går på uføretrygd, en økning på nesten to tusen fra i fjor. Det har visst blitt veldig populært å nave et år eller ti. Vi får håpe det ikke er yrkesutdanna ungdommer for den arbeidskrafta er det jo stor mangel på her i landet.

Nyheter er for noen gode, og dårlige for andre. Nå som vi nærmer oss jul blir det som vanlig laget prognoser for julehandelen. I år vil norske barn motta flere julegaver enn i fjor med en prislapp på 11,5 milliarder kroner. En gladnyhet for handelstanden selvsagt, men. Men er det en gladnyhet for ungene også?
 

Ingen kommentarer: