fredag 4. desember 2015

Jeg har også en visjon!

Det er ikke bare presidentene Obama og Xi Jinping som kan skryte av å ha en visjon.
En visjon som de har lovet å åpenbare under klimatoppmøtet i Paris.
Men jeg skal vedde ganske mye på at min visjon er mye større og dristigere enn deres. For min visjon tilfredsstiller definisjonen på en revolusjon, nemlig et kjempesprang fra dagens situasjon og over til en ny og bærekraftig tilværelse.

Menneskeheten er vant til store sprang, om det kan historia fortelle. Det aller største spranget tok mennesket da det maktet å etterligne lynet, det som satte skogen i brann. Tenk når slaget mot flintsteinen laget et mikrolyn, en gnist som tente bålet.
Da ble det party!

Men forut for dette revolusjonerende spranget var tanken. Naturen formet menneskets bevissthet som igjen fødte tanken om å kopiere lynet.
Slik utvikler vi oss. Vår bevissthet formes av den kulturen vi tilhører. Bevisstheten tvinger fram fantasi og kritiske tanker med alternativer og visjoner.

Min bevissthet preges av den informasjonen som en hel vitenskap dokumenterer, den som konkluderer med en korsvei for menneskeheten.
Jeg er meg bevisst min eksistens på en planet som er unik, og at vi har bare den. Jeg forstår at jorda kan sammenlignes med et romskip som kun blir tilført solenergi i form av varme, vannkraft, vind- og bølgekraft.
Alle andre energiformer og ressurser er lagervare som vi mennesker forbruker, og det i for store mengder over for kort tid. Ressursknapphet, avfall og klimagasser har blitt en trussel mot vår framtid.

Dette vet jeg, og det vet du. Men det beste av alt, det vet nå alle. Takket være moderne teknologi er alle mennesker i alle verdenshjørner informert om jordas tilstand, det sørger TV og Internett for.

Vår tids kommunikasjonsmidler avslører også den groteske skjevfordeling av jordas ressurser, og livets goder. Nå vet alle at en prosent av verdens befolkning eier over halvparten av verdens verdier. Historieboka avslører at det kristne Vestens rikdom er tuftet på utbytting, plyndring og drap over hele verden.

For første gang i historia står menneskeheten samlet overfor en felles utfordring, nemlig å ta vare på planeten vår og hverandre. Globaliseringen røper hvor vi bor og hvordan vi har det, like gjennomsiktig som den gang vi tilhørte den lille flokken gjennom hundre tusenvis av år.
Der hvor ingen kunne gjemme seg bort for å berike seg sjøl på de andres bekostning.
Der strategien for å overleve var betinget av en sosial fordeling av flokkens ressurser.
Den lille flokken formet vår bevissthet med egenskaper som rettferdighetssans og samvittighet, den lærte oss forskjellen på rett og galt.

Og visjonen?


Min visjon ser den store flokken på over sju
milliarder mennesker ta i bruk de 
egenskaper og verdier som den lille flokken
har nedarvet i oss.





Ingen kommentarer: