fredag 4. mars 2016

Verdiskaping – av hvem og hvor?

Samfunnsforsker, diplomat og AP politiker, Terje Røed-Larsen, ber leseren feste grepet rundt kaffekoppen fordi han skal presentere noen virkelig sjokkerende fakta.
Ja, fakta var virkelig så rystende at halve kaffen min skvalpet over, resten satte jeg i halsen. Så hold deg fast for her kommer bomba:
Verdiskapingen pr. innbygger er høyest i Oslo med 74 prosent over landsgjennomsnittet!
Det er da jeg til fulle forstår at det fins flere beboelige planeter i universet.
Røed-Larsen og jeg bor på hver vår.

På min planet skapes verdiene gjennom omforming/foredling av naturressurser, både de fornybare og de vi har på lager.

Det er Ola på oljeplattforma og Kari på raffineriet som skaper verdier. Hans som drar fisken over ripa og Olga som fileterer skaper verdier. Jens som sprenger malmen ut av fjellet og Ruth som betjener smelteovnen skaper verdier. 
De som betjener generatorene i kraftverket skaper verdier.
Og alle de som produserer mat her i landet skaper ikke bare verdier, men et helt grunnleggende produkt som holder oss i live.
At kapitalismen definerer bøndene som ulønnsomme i motsetning til de som flytter penger og papirer på et kontor i Oslo må vel være historias største paradoks?

I 1964 hadde Oslo sytti tusen arbeidsplasser i industrien. I dag er det ingen.
Det er så vidt jeg vet heller lite med jordbruk i hovedstaden, skjønt noen har kanskje lurt seg til å sette noen poteter i bakgården.

Fisken i Oslofjorden er uspiselig i følge Mattilsynet, kvikksølvnivået i torsken er faretruende høyt.
Tigerstaden må tilføres all energi fra resten av landet. Akerselva og Sognsvannet er jo bare til pynt og hygge, fritatt for skjemmende kraftverk.

Røed-Larsen henviser til Statistisk Sentralbyrå og bruker data fra BNP. Vet ikke samfunnsforskeren at Brutto Nasjonal Produktet er et mål på alle aktiviteter i samfunnet som kan måles med penger, inkludert de som går til forskning...?
Omsetningen av både teaterbilletter og kosmetikk er høyest i Oslo. Det samme med omsetningen av klær og transport, antall legebesøk og timer hos frisøren. For ikke å snakke om alle utgiftene til advokater og psykologer.

BNP er jo ikke et mål på hvor bra menneskene har det, egentlig. Og det i motsetning til det lille fjell landet Bhutan som måler landets velstand i BNL, Brutto Nasjonal Lykke! 

Det bor 630.000 mennesker i Oslo med en gjennomsnittlig årsinntekt på 380.000 kroner, en årlig omsetning på 240 milliarder!

Osloenserne er med andre ord helt avhengig av en gigantisk kapitalstrøm fra resten av landet, der hvor verdiene skapes.

Jeg trives veldig godt på min planet der jeg nyter kaffen og sender en takknemlig tanke til samtlige av planetens verdiskapere!



Ingen kommentarer: