fredag 13. juli 2018

BAKTERIEFOBI?


- Vasker'u ikke henda dine, gammær'n? 
Det var den ene av de to eldre tenåringer som ropte idet jeg var på tur ut av herretoalettet, han som vasket hender. Han andre var helt oppslukt av sitt eget speilbilde i sin streben etter å få frisyren til å ligge perfekt.

Jeg har vasket dem, svarte jeg, jeg vasker bestandig henda mine før jeg tar i penis. Speilbildet vitnet om en forbløffet ungdom over svaret mitt. Jeg går jo ikke dit ned med skitne hender full av bakterier, fortsatte jeg, der er nemlig hygienen på topp. Jeg gikk nærmere bort til han som titulerte meg med «gammær'n» og sa med et ironisk smil, jeg ser du står og skrubber henda dine etter å ha urinert, herregud åssen står det til med hygienen nedentil hos deg, spurte jeg.
Han ble svar skyldig, og jeg gikk ut.
For å komme ut av toalettet er du tvunget til å ta i dørhåndtaket, en sannsynlig bakteriebombe. Det hadde vært på plass med en håndvask rett på utsiden av toalettet, den hadde hatt sin begrunnelse i vett og forstand.

Apropos bakteriebombe, jeg tror nok at disse mikroskopiske krabater stortrives på butikkens handlevogner sammen med pengesedlene fram og tilbake i kassa, de er nok langt fra steriliserte. Men det hadde jo sett litt snålt ut å måtte spyle henda sine etter å ha puttet varene i handleposen, ikke sant? 
Og de færreste tenker på at et friskt menneske kan takke kroppens egne bakterier. Forskere anslår at hver menneskecelle huser ti bakterieceller – som tar vare på deg og helsa di. Bakteriene er med andre ord en viktig del av ditt immunforsvar, et forsvar som bygges opp fra barnsben av, dersom... 
Dersom ungene ikke blir overbeskyttet, men får lov til å leke med skrubbsår, skitne hender og en rekke «smaksprøver».

Angsten for bakterier er imidlertid et godt egnet middel for reklame og salg av diverse produkter. Solkremen er forlengst avslørt som bidrag til hudkreft fordi den fjerner det beskyttende laget av bakterier. Ellers har vi Oregano olje, naturens våpen mot bakterier, Jordans tungeskrape, Antibac desinfiserende våtservietter, Medihoney barrier cream, en antibakteriell medisinsk honning, treningsplagg har innebygd det bakteriedrepende stoffet triklosan.., og mye mer, nok å velge mellom! 
Helsemyndighetene finner det nødvendig å komme med noen advarsler; ...bruk av antibakterielle produkter i dagliglivet kan ødelegge kroppens normale bakterieflora og gjøre bakterier resistente mot desinfeksjonsmidler og antibiotika.

Det er ikke så lett å være menneske som folk trur, i alle fall ikke hva man skal tru... Jeg for min del trur på naturmetoden, de som sansene våre registrerer. Fordervet mat for eksempel skifter både farge og lukt, lett å oppdage.
Men så bruker vi også bakterier til å fremstille forskjellige typer mat og drikke, øl for eksempel.
Så her sitter jeg i skyggen med en kald pils, den med bobler og skum på toppen. Klart jeg sender en takknemlig tanke til alle våre gode, dyktige bakterier.
Akk ja, livet er vakkert...:)

Ingen kommentarer: