lørdag 8. januar 2011

SKOLEN - bare et sted å være? (2/3)

All læring starter med et behov for å finne ut av noe. Meningsfulle spørsmål springer ut av en ekte nysgjerrighet omkring virkelige erfaringer.
Slik blir det formulert i introduksjonen til Inquiry Learning (spørrende læring).
Og det er da ikke vanskelig å godta den påstanden?!

Men å oppleve virkelige erfaringer som grunnlag for læring forutsetter en helt annen skolemodell.  Da må samfunns- og arbeidsliv sprettes opp og gi plass til våre barn.  Da kreves det et nært samarbeid mellom skole og fagbevegelse, mellom skole og NHO, mellom skole og offentlige institusjoner og etater.  Sagt på en annen måte; samfunnet må ta tilbake våre barn og vår ungdom og tillate dem å «dilte i rompa på de voksne», slik at de tilegner seg praksis og virkelige erfaringer.
Da blir det obligatorisk å bruke bondegårder og fiskebåter, meierier og slakterier, kommunestyrer og storting, fabrikker og byggeplasser, jernbanestasjoner og flyplasser, kyst og nasjonalparker o.s.v., som grunnlag for virkelige erfaringer, med pedagogiske opplegg tilpasset årstrinn og spiralprinsipp.

Men man trenger ikke alltid å dra ut av skolebygningen for å tilnærme seg ny teori gjennom praksis..
I stedet for å starte opp med kapitlet Geometri i matteboka i mattetimen for å lære om vinkler og geometriske figurer, er det langt mer nærliggende å starte i et annet fag, nemlig i faget Kunst og Håndverk.  Der er det naturlig å utforme de første spørsmål omkring geometri ut fra elevens eget arbeid med former og design.
Som introduksjon til teori i fysikk og matte, er en byggeplass utmerket med gravemaskiner, med boring og sveising, muring og snekring, for ikke å snakke om sjølveste byggekrana.  En byggeplass åpner for en lang rekke teoretiske emner innen fysikk, matematikk, samfunnsfag, og kanskje fler...?
Unger som ser ei byggekran i arbeid, vil garantert undre seg over hvordan det er mulig å løfte så tunge ting så høyt opp i været.
De ber om en forklaring, de vil gjerne fatte og begripe!

I dag slipper vi femten, sekstenåringer ut av en ti-årig grunnskole, der et fåtall, om noen i det hele tatt, vet prisen på en liter melk, og langt mindre hvordan prisen fremkommer som et resultat av de mange produksjonsledd.

Det er trist, for å si det mildt!