tirsdag 18. januar 2011

Fra Himmelen til Nirvana.

Jo mer jeg forstår av buddhismen, og samtidig få oppleve den i et buddhistisk land, jo mer fascinert blir jeg over hvilken vakker tankebygning den representerer.  Og tenkeren er ingen Gud eller halvgud, men et menneske av kjøtt og blod som understreker at det ikke eksisterer noen Gud.  Det nærmeste du kommer det guddommelige bærer du inne i deg selv, sier Budda – Siddharta Gautama som levde for ca. 2500 år siden.
Siden du bærer himmelen i ditt eget sinn, kan du øve deg selv til å nå en himmelsk tilstand, Nirvana.  Da må du følge de fem etiske leveregler og kvitte deg med sinnsgiftene.

1. Jeg avstår fra å skade levende skapninger (drap, vold).
2. Jeg avstår fra å ta ting som ikke har blitt gitt meg (tyveri).
3. Jeg avstår fra seksuelle utskeielser, som seksuelt misbruk.
4. Jeg avstår fra ukorrekt bruk av tale (lyve, baktale, tomt prat...)
5. Jeg avstår fra rusmidler som forkludrer sinnet og resulterer i likegyldighet.

Og viktig!: Disse levereglene skal ikke forstås som en plikt som man påtvinges av andre, men som et løfte man gir seg selv, i kjærlighet til andre!

I tillegg må du øve på å bli kvitt alle sinnsgiftene som forkludrer ditt sinn og hemmer deg på veien til Nirvana.  Bønn kan være et hjelpemiddel i så måte.  Buddhistisk bønn er nemlig ikke å be til Buddha, slik som i kristendommen der de ber til en Gud.  Nei, buddhistisk bønn er å be til seg selv for å sette seg noe fore, for å ta noen viktige beslutninger, for å kvitte seg med sinnets grums som skaper lidelse for seg selv og andre; eksempelvis innbilskhet og forutinntatthet, hat og motvilje, grådighet og griskhet, misunnelse og egoisme...  Det er betingelsen for å oppnå klarhet og forståelse, nestekjærlighet og godhet, slik at sinnslikevekt og fredfull glede kan komme til sin rett...
Men, det er som kjent lettere sagt enn gjort.  Desto bedre er det da å vite at du får mange sjanser, du har mange liv!
For hvert liv kan du forbedre din karma, det vil si resultatet av dine handlinger.  Er du et godt menneske, har du en god karma, og kan dø i visshet om at ditt neste liv vil gi deg mulighet til en ytterligere forbedring av ditt karma.  Antall gjenfødelser tar slutt med det livet der du makter å oppnå tilstanden Nirvana. 
Da har du blitt fullstendig opplyst, du har blitt en buddha på det høyeste kosmiske bevissthetsplan.
Men går det motsatt vei også?  Dersom du dyrker dine sinnsgifter og bruker livet ditt til bare å være en skikkelig drittsekk mot andre, hva blir du da gjenfødt som?

En Adolf Hitler for eksempel?
(Han er forhåpentligvis gjenfødt som en kakerlakk på et jødisk kjøkken!)