fredag 1. mars 2013

Velge bort valget?

Det er valg til høsten. Da skal vi atter velge politiske ledere og politiske partier. Jeg for min del, for første gang i mitt liv, har blitt usikker på om jeg skal avgi noen stemme i år. Jeg har blitt desillusjonert. Det blir bare kosmetiske forandringer med en eventuell ny regjering, tror jeg.
Hvorfor det? Jo, fordi samtlige partier klamrer seg til den grunnleggende økonomiske motoren. Den som krever at varer og tjenester bare kan skapes og opprettholdes dersom omsetning og profitt øker. Ei krone må vokse til to. Forutsetningen for i det hele tatt å skape noe er å akkumulere kapital. Det er kapitalismens grunnlov, drivkraften som truer planetens økosystemer og det biologiske mangfold.
 
Verdens ledere har all verdens informasjon om jordas tilstand, om økonomi, om økologi, om klima, om ressurser, om befolkningsvekst, om fattigdom etc. Et utall av organisasjoner, fra FN til vår hjemlige Cicero, roper varsku her!
World Economic Forum i Davos samlet verdens statsledere, økonomer, ledere for bank og næringsliv – ja, endog kongelige. Til tross for resesjoner og store røde tall i budsjettene smilte de optimistisk til kamera. Kanskje skimtet de et lys i tunnelen? Kan den skakkjørte økonomien komme på rett kjøl igjen, slik at børser, aksjekurser, banker og profittrater kan vokse mot nye høyder? Er det duket for en reprise? Så får generasjonen av millioner unge mennesker som aldri får sjansen til å delta i samfunnets arbeidsliv, kastes på historias skraphaug.
 
Verdens regjeringer fortsetter å administrere de økonomiske modeller som er årsak til problemene. Men det er jo litt merkelig at ingen glupinger blant verdens ledere har alternative forslag til samfunnsmodell, til produksjonsforhold og fordelingsmekanismer. Men nei, de pøser på med den samme medisinen som gir alle de negative bivirkninger de ikke vil ha. Selv ikke venstresiden bruker anledningen til å opponere.
Her i landet har vi for eksempel et regjeringsparti som kaller seg sosialistisk. Men der i gården er det også stilt for tanker og ideer som kunne gi verden noen gode råd. Venstresiden har solgt sjela si til det etablerte selskap og sitter igjen med en blodfattig ideologi uten visjoner. Det radikale bidraget til våre hjemlige «sosialister» strekker seg ikke lenger enn å diskutere eiendomsskatt med de «ikke sosialistiske».
 
Det er interessant å høre om astronauter som får en opphøyet bevissthet rundt planeten og menneskeheten som bor der. Å se sitt «hjem» som et stort, blått romskip fullt av liv, seilende rundt i et uendelig univers, skaper ærefrykt for vår jord og stimulerer ansvaret for å ta vare på denne vakre klode.
En god ide er derfor å sende verdens ledere til månen.  Kanskje de da vil få  et noe utvidet perspektiv på sin ledergjerning, noe utover det å bare telle penger...
Det har sneket seg inn et nytt begrep i mitt ordforråd, dessverre. Politikerforakt tvinger meg til å velge; skal jeg velge meg til eller fra?