fredag 18. juli 2014

Drosjeprat om så mangt...

En av frynsegodene som drosjesjåfør er kontakten med mennesker i alle aldre fra alle samfunnslag. I drosja kommer fiffen og de helt vanlige som deg og meg, samt de som ikke finner seg helt til rette i samfunnet. Er drosjeturen lang nok faller det seg naturlig å prate litt om ikke bare løst, men også om fast. Det vil si når personlige meninger og synspunkter kommer til overflaten. Joda, jeg spør litt også. Som gammel lærer er det fristende å foreta en liten høring. Helt diskret selvsagt. Og jeg setter heller ikke karakter på mine passasjerer, ikke mens de er i bilen. Jeg er jo tross alt bare en drosjesjåfør...

Som kjent er denne bloggen beryktet for sine kritiske innlegg i forhold til samfunn og politikk med en spesiell vinkling mot økologi, miljø og klima. Sånn sett kan det noen ganger være vanskelig å holde kjeft når passasjerer avslører holdninger og meninger som gjør at sjåføren får problemer med å holde drosja på veien. 
Som for eksempel når tre venninner i førti åra på tur til Torp lufthavn avslører at det gjør de hver måned. Gjør hva da? Jo, de drar på handletur til London! Det er visst Plaza Shopping Centre som er mest populær på grunn av det store utvalget i moteklær og sko. Så det. Og så er det jo så billig å fly. Og det er det jo. Jeg var sjøl i London i fjor, tur/retur for 180 kroner. Men jeg shoppet ikke. Jeg besøkte verdens største lager av tjuvgods, nemlig British Museum. 
 
Selvsagt er det fristende å høre folks mening om nettopp det å fly i forhold til utslipp av klimagasser. Mitt inntrykk er at stadig flere er bekymret for klima og for framtida. Men som en fersk gallup avslører, folk venter på politikerne. Det er Storting og regjering som sitter med ansvaret her til lands. Noen få har imidlertid et avslappet forhold til hele klimatrusselen. Den eksisterer rett og slett ikke, og den er derfor ikke menneskeskapt. Så da kan hurraguttene i drosja dra på weekendtur til Barcelona for å ta seg noen halvlitere på en utekafé, og det med god samvittighet. Jeg ser jo det står skrevet Fremskrittspartiet i panna deres, men jeg sier ikke et ord.
Det er best å vente til betalingen er unnagjort og god tur videre...
Apropos det å fly. På en vanlig hverdag går det nå 9 flyavganger fra Torp til Bergen, 6 til Trondheim og 6 til Stavanger. Er det virkelig nødvendig?
 
En eldre mann sammen med sitt barnebarn hadde en spesiell vinkling på klimatrusselen. I følge han er den ikke menneskeskapt, men gudeskapt. Ja, jeg fikk en liten leksjon om årsak og virkning. Årsaken er mangel på gudstro, virkningen er dommedag. Og den er like rundt hjørnet i følge den eldre mannen med de strenge øynene. Jeg lærte også i løpet av drosjeturen at i begynnelsen, for seks tusen år siden, ble Adam skapt i Guds bilde, og løven og lammet vandret side om side. Hva løven spiste fikk jeg ikke vite. Men barnebarnet kunne fortelle at hele elendigheta startet med Eva som ble skapt av Adams ribbein for deretter å friste han med et eple, og med kanskje det som verre var, tenkte jeg. 
I alle fall var syndefallet en realitet.
Kvinnen er med andre ord roten til alt ondt. Det kunne den lille jenta i baksetet opplyse. Jeg kjører dere rett til Barnevernet, tenkte jeg. Men gjorde det ikke...

 

Ingen kommentarer: