fredag 9. september 2016

Er du kommunist, eller?

Som kritisk innstilt til samfunnsutviklinga generelt og til den mørkeblå regjeringa spesielt, får jeg både skriftlig og muntlig servert spørsmålet; Er du kommunist?
Siden ordet kommunist tydeligvis brukes som et skjellsord ble min nysgjerrighet pirret. Jeg tok meg litt tid til å undersøke nærmere hva begrepet egentlig innebærer. Er jeg en kommunist, altså en drittsekk, eller er jeg kanskje helt ålereit?

En kommunist er en person som er tilhenger av ideologien Kommunisme.
Dersom vi ser bort fra Urkommunismen, menneskeflokkens samfunnsform gjennom hele evolusjonen, så er det Karl Marx (1818-1883) som har fått æren av å være kommunismens teoretiske far.
Og det skyldes ikke det enorme vitenskapelige verket som heter Kapitalen. Alle som tar utdanning innen statsvitenskap stifter bekjentskap med Kapitalens kritikk av de produksjonsforhold som råder under Kapitalismen.
Nei, årsaken ligger i ei lita uskyldig bok på 65 sider som Marx skrev sammen med kapitalist og filosof Friedrich Engels. «Det kommunistiske manifest» skremte vettet av kapitalister, av presteskapet og det øvrige borgerskap siden boka oppfordret arbeiderklassen (proletariatet) til å organisere seg og slåss for bedre materielle kår, og for sosiale og politiske rettigheter.

Inspirert av den franske revolusjon og «Manifestet» utviklet arbeiderklassen idealer som frihet, likeverd og solidaritet. Det vil si en rettferdig fordeling av samfunnets verdiskaping, likestilling mellom kjønn og alle menneskers likeverd, sammen med en solidaritet i kampen mot all utbytting og undertrykking. Frie demokratiske valg skal sikre at slike despoter som Pol Pot og Stalin ikke skal stå opp fra de døde!

Arbeiderklassen organiserte seg til en stor bevegelse, fagbevegelsen.
Sammen med Arbeiderpartiet og et radikalt Venstre ble idealene gradvis til virkelighet. De ble til det landet vi har i dag, velferdsstaten Norge.
Det politiske partiet Høyre sitt historiske bidrag var motstander av samtlige politiske og sosiale reformer.

Ja, jeg er motstander av høyresidens konservative/liberalistiske ideologi som bereder grunnen for slike ekstreme -ismer som Fascisme og Nazisme.
Og jeg er skremt av vår mørkeblå regjering som stadig utvider registrering og overvåking av landets innbyggere. Nå skal politiet også få rett til å hacke seg inn på datamaskinen din for å kontrollere e-post og hva du leser og skriver.
Vi er i ferd med å utvikle en politistat til tross for ei regjering som hevder å garantere individets frihet og integritet.

I et kommunistisk samfunn vil produksjonsmidlene være eid av folket i fellesskap, med rom for privat eiendom. En grunnleggende ide innen kommunismen er at alle skal «arbeide etter evne og motta etter behov». Sånn sett er jeg nok kommunist...

Enn du, er du litt kommunist du også?...:)

Ingen kommentarer: