onsdag 4. august 2010

Verdens militære utgifter i 2009: 9186 milliarder kroner.

I den årlige rapporten fra fredsforskningsinstituttet Sipri i Stockholm,  http://www.sipri.org/, finner vi at verdens samlede militære utgifter i 2009 utgjorde 1531 milliarder dollar, som ganget med en kronekurs på 6 gir den nette sum av 9186 milliarder NOK.

Det var vel i løpet av nittitallet at begrepet milliard gradvis begynte å erstatte begrepet million i nyhetsbildet.  Vi fikk milliardærer istedet for millionærer, budsjetter og omsetninger, profitter og børser presenterte seg mer gjennom milliarder kroner enn millioner.

Det er store tall, det er mange kroner. Så mange kroner at det er, i alle fall for mitt vedkommende, vanskelig å fatte hvilke enorme beløp vi forholder oss til.  Derfor akter jeg å gjøre et eksperiment.  Jeg skal stable kronestykkene oppå hverandre og se hvor høye stabler jeg får:

Norges Bank kan opplyse at ei norsk krone har en tykkelse på 1,7 mm.  Siden det er 1000 mm i en meter, får jeg at tusen kronestykker blir en stabel på 1,7 m.
En million kronestykker gir en stabel som er tusen ganger høyere, hvilket tilsvarer en høyde på 1700 m = 1,7 km.  Går vi fra million til milliard, må vi gange med ytterligere tusen, og får da en stabel på 1700 km = 170 mil.

En milliard kroner stablet oppå hverandre, gir altså en høyde på 170 mil!
Dersom vi stabler på torget i Mandal og vipper stabelen nordover, så vil den siste krona havne litt nord for Honningsvåg.
Men hvilke avstander skal vi sammenlige verdens militære utgifter med, stablet som kronestykker?  Det må jo bli 9186 stabler, hver med en høyde på 170 mil.
Jeg velger meg avstanden til månen, som har et gjennomsnitt på 385000 kilometer.

Da får vi følgende regnestykke:  9186 * 170 mil / 38500 mil = 40,56.

I løpet av ett år brukte altså verdens land 40 stabler med kronestykker mellom jorda og månen på militære utgifter i bestrebelsen på å bli dyktigst til å ta livet av hverandre!

Jeg håper dette er feil! Tallene må være feil, matematikken må være feil, alt må være feil! Vi, rasjonelle, moralske, religiøse mennesker, kan da vel ikke være så til de grader vanvittig gale, eller ??


Hvor mye bruker vi til U-hjelp da?  Hvor mye bruker det fredselskende Norge til mililtære formål for eksempel?  Hva er budsjettene til FN da?

Dette skal jeg forfølge!  Jeg skal finne ut hvor mange etthundreogsyttimils stabler som vi anvender til ulike formål.

Den norske milliarden skal heretter måles i 170mil NOK(s), der s står for stablet!

Ingen kommentarer: