I riktig gamle dager var
det faktisk et gyldig argument. Avisa var et sannhetsvitne, avisa
kunne vi stole på.
Store Norske Leksikon definerer journalistikken
slik: «Journalistikk er det å hente inn, bearbeide og formidle
nyheter og opplysninger til publikum gjennom ulike medier som aviser,
magasiner, radio, fjernsyn eller Internett».
Men i dag må vi ta
medienes nyheter og informasjon med en stor klype salt. Hvorfor det?
Det samme leksikonet gir en begrunnelse:
«Den senere tiden er
journalistikken utsatt for press fra såkalte falske nyheter
eller misinformasjon som kan svekke folks tillit til pressen og være
til hinder for demokratiet».
Men mye av dette presset
kommer fra mediene sjøl i sin kamp for å overleve i konkurransen om
markedsandeler. Og markedet er deg og meg med vår nysgjerrighet og
vårt behov for informasjon. Derfor blir overskriftene utformet som
lukene i en adventskalender; hva skjuler seg bak? «Slik får du
bedre sex» - «Derfor
bader hun naken...» - «Dette er verre
enn covid-19» o.l.
Redaksjonell slagside
er også noe vi bør bli bevisst på. Slagside i forhold til mediets
eierskap. Redaktøren står nok ikke fritt til å publisere alt
mellom himmel og jord. I alle fall ikke det som gir eieren mindre
profitt, eller som imøtegår eierens politiske ståsted.
VG eies av
Schibsted Norge som også eier Aftenposten og en rekke andre aviser.
Schibsted Norge eies igjen av det børsnoterte selskapet Schibsted
ASA som er fordelt på flere amerikanske selskaper kontrollert og
notert på Wall Street.
Det forplikter!
Og forpliktelsen sørger
VGs politiske redaktør for med holdninger som tilhører den kalde
krigens dager, dengang da VGs propaganda ble identisk med
hjernevask.
Hanne Skartveit ber
fortsatt sine intervjuobjekter om å gjøre rede for sitt forhold til
Gud og til Kommunismen.
Hun deler fortsatt verden inn i de slemme,
altså Russland, og de gode, altså USA.
I sine kronikker bruker hun
kun to farger for å beskrive verdens tilstand; østover er svart,
vestover er hvitt. I tillegg ynder hun å komme med sin
slengbemerkning: «... det vodkadrikkende folket vi har til nabo».
Men Skartveit er ei modig kvinne siden hun risikerer å bli oppfattet
som mindre begavet...
Hva
med faktisk.no?
«Faktisk.no AS er en ideell organisasjon og
uavhengig redaksjon for faktasjekk av samfunnsdebatten og det
offentlige ordskiftet i Norge».
En
uavhengig redaksjon med eiere som VG/Schibsted + Dagbladet, ett av
Aller Media sine 23 tidsskrifter som igjen er eid av det
internasjonale børsnoterte Aller Holding AS.
I tillegg har
faktisk.no også eiere som TV2 og mediekonsernene Amedia og Polaris
Media.
Vil ikke eierne ha «et ord med i laget» når sannheten skal
forvaltes?
En annen og relativ ny metode for å fortelle folk hva som
er faktisk
dukket opp i februar 2017.
Da erklærte USAs president mediene for
folkets fiende,
hvilket ble hans daglige budskap. Så når mediene er fienden, er
det bare presidentens egne ord som forvalter fakta.
Og
presidenten vet meget godt at dersom en løgn gjentas ofte nok blir
det til slutt en sannhet. Nå er ikke det noen ny kunnskap. Vi
kjenner godt til den, også her hjemme.
Så nei, det trenger ikke være sant fordi det står i avisa!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar