tirsdag 2. november 2010

På fisketur i risåkeren



Når man blir invitert på fisketur, så tenker man jo på fiske i elv eller innsjø, i alle fall når man befinner seg langt inne i landet, nord i Thailand.








Men etter nesten en time på tohjuls traktoren, bare avbrutt av et besøk på "butikken" for å handle litt vann, whisky og noe godteri, så jeg fortsatt ikke noe som lignet på ei elv eller et vann.  Men rismarker så jeg, overalt, fra horisont til horisont.



Traktorveien tok slutt, det var godt å komme seg av lasteplanet, øm i baken.  Nå måtte vi ta beina fatt, barbeint, for det var bare et gjørmete tråkk fram til fiskeplassen, et skyggefullt sted under et stort tre.




På rismarkene er det mus og slanger, bare så det er sagt.  Jeg har spist begge deler, og har ingenting å utsette på smaken. Bortsett fra fargen, minner mus herfra mer på lemen, de er i alle fall like sinte.  Det fikk vi demonstrert da vi trengte inn på deres enemerker på den gjørmete stien, de freste mot oss, men kan prise seg lykkelig over at vi ikke var på musejakt den dagen.



Vi skulle altså fiske, og det i risåkeren.



Fisken er for det meste liten av størrelse, kameraet streiket nesten da jeg skulle forevige et eksemplar, men til gjengjeld kryr det av fisk overalt.  Og er man heldig, hvilket vi var, så biter det også ål på kroken, lange og stygge....




Alle var fornøyde da vi humpet hjemover ut på ettermiddagen, og kveldsmåltidet smakte utmerket.

Tro meg!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer: